Monday, August 18, 2014

"Istana Lama Seri Menanti"



Assalamualaikum Semua dan Salam 22 Syawal :)

Ada beberapa hari lagi untuk kita abiskan puasa 6..kikikiki..sempat tak? harap² sempat ye tak.. dengan open house nya..dengan jamuan raya kat office nye..huhuhuh..makin tembun la kan..kalau org perempuan..nak kejar sebelum time bulan mengambang lagi..hehehe..all the best untuk semua dan diri sendiri..hohoho

Weekend baru ni..aku jalan² ikut belah hasben gi Kuala Pilah..melawat adik kepada nenek hasben.Actually adik nenek tu adalah adik beradik sesusuan.. (eh betul ke ayat aku tu) tapi kira korang fahamlah kan.So, ini kunjungan aku yang kedua kat situ setelah 2 tahun.Tahun lepas dorang yang datang ke Gombak. Kira tahun ni kitorang berbalas kunjunganlah..hehehe..Nenek Mr Ajib ni dah agak uzur orang nya.Dah lebih pada 95 tahun usia beliau.So, memang tak kuat untuk berjalan jauh.So kami yang masih ada kudrat ni la pegi melawat adik beliau.

Aku suka ke Kuala Pilah ni sebab suka tengok rumah² tradisional.Serius.Aku memang suka! Awat cantek dan comel² sangat rumah dorang ni.Bukan takat kat N9 saja.Rumah Melaka ke pun aku suka.Asalkan rumah berkonsepkan tradisional.

Dannn..satu paling aku suka ke situ..sebab akan singgah ke sini.....
























taraaaa...
ini lah dia Istana Lama Seri Menanti


boleh baca sejarah nya kat sini Sejarah Istana Lama Seri Menanti

Dua tahun lepas aku ada gak singgah ke sini.Kira tahun ni kali kedua la poie ngadap istana ni..ehehehe..tahun ni tak dapat masuk dalam Istana ni sebab under renovation..kesian arjuna beta Aaron Ridzqy..sebab dialah kitorang bawak singgah sini.Nak tengok castle katanya.Dua tahun lepas dia tido dalam kereta.Masa tu Arwah Abah/TokMan yang tolong jagakan dia dalam kereta. So aku and yang lain² yang masuk dalam Istana ni.Puas aku cari gambar² aku feeling puteri kat situ.Ntah mana ntah..kikikikikikik...

Nengok jela gambar tu.Itupun dia baru bangun tidur.Celik je mata dia tanya.."dah sampai ke kat castle mami?"...aku jawab..dah..meh turun..nak tgk king and queen..hehehe..Sampai² je depan Istana..adalah sorang penjaga kot bagitau boleh jalan² kat bawah je sbb tgh renovation kat atas. So kitorang decide amik gambar je.Pastu dia tanye "mami..kenapa castle ni lain je..tak sama pun mcm dalam tv?"...ouh ok..aku dulu² pun..selalu sangat tengok cerita cinderella, beauty and the beast..the litle mermaid..selalu terbayang castle yang macam dalam tv tu.So, aku faham dan mengerti soalan anak aku tu..hehehe sebab terbayangkan castle dalam tv..castle orang putih la..hohohoh..

So aku jawab.."itu castle orang putih..ni castle orang melayu.Aaron kan orang melayu" so its a learning process untuk budak² baya dia yang suka tanye itu ini..kenapa itu kenapa ini..sel sel otak sedang berhubung..hahaha~

Puas jalan keliling²..sekejap aje pun sebab boring..hahaha..kalau dapat masuk dalam tu kompom lama kitorang kat situ..so terus pulang ke Gombak.Itu jela nak gebang..hahaha..ok Bye!





3 comments:

kurus said...

bestnya dik jalan2 .. masih dlm mood raya kan ..

besar dah aryan !

LYAfrina said...

Alhamdulillah..dh slmat pose 6 n ganti.
Memang cantik n unik binaan istana ni kan

suwara entertainment said...

dulu membesar kt kolopilah ni la..boleh dikatakan setiap minggu akan g majlis kt istana ni..jalan kaki 5 min je dari rumah..hehehe