Tuesday, February 28, 2012

"Peristiwa Berdarah di waktu pagi"

Assalamualaikum semua dan Salam 6 Rabiulakhir.
(dengan sedikit senyuman)


Pagi saya hari ni agak sendu.Bercampur perit dannnnnn... "berdarah"..
tskk tskk tskk..ni betul² darah punya..bukan darah yg keluar tiap² bulan tu..tskk tskk..ni sekali dgn senjata...

Sejak MIL dan FIL dan ahli keluarga yg lain ke umrah, saya seperti dpt petunjuk dan hidayah utk bangun seawal pagi (betul seperti apa yg ada dlm entry anak saya sebelum ni) :).Sebelum ni bangun awal juga..bila azan subuh baru terhegeh² nak bangun.Sekarang ni, tepat jam 5 pagi saya dah kat dapur.Bukan buat apa sangat pun.Takat masak nasi dan lauk anak saja.Lepas tu buat sarapan. Tu je pun..tu pun dah mcm seribu rahmat..hehehe..

Tapi mmg cabaran la.Biasala rumah MIL ni jenis rumah kampung.Ada rumah depan dan belakang.Ada rumah atas ada rumah bawah.Bilik saya kat bahagian belakang.Dapur plak depan.Jadi, setiap pagi bila Aaron Ridzqy merengek nak 'milo" berlari² anaklah saya dari depan ke belakang.Dah sumbat...tertido balik, baru sambung wat keje.Begitulah rutinnye setiap hari sehinggalah pagi tadi.

Macam biasa, saya dah bangun tepat jam 5.Dengan muka ala² sememeh, silapnye saya tatau kenapa tak basuh muka pagi tadi. Dalam 30min, saya sempat masak air dan buat air teh.Saya sempat buat air milo.Saya cadang nak puasa pagi ni.Sebab semalam saya dah puasa.Saya keluarkan bungkusan fishball dari peti ais.Masa tu saya macam ragu² nak ambil gunting ke nak ambil pisau.Hati mcm serba salah.Ntahlah..perasaan je kot.Tapi tangan kanan terus capai pisau dan cucuk bahagian atas pembungkus utk bukak.Dan.......

Saya rasa pedih.Bila ngk, rupanya tercucuk jari telunjuk tangan kiri.Mak aiii..siap ckp dlm hati "wahh..luka dalam ni bentuk U".. masa tu tak berdarah lagi.Saya gatal picit sebab tangan mula kebas dan perit.Masa tulah berlaku peristiwa berdarah..tskk tsk..dgn berlari manja dan anak² terus ke bilik blkg.Mr Ajib sedap mengeroh saya kejutkan juga.Tapi nada perlahan sebab tanak kejutkan anak yg tido pun tak berapa selesa.Selsema dan batuk.Sian, malam tadi tido pun menangis².Hidung tersumbat katanya..

Mr Ajib terus bangun, dan ckp nada perlahan.."apa ma buat ni..sampai baju berdarah² ni"..baru saya perasan, baju saya penuh dengan darah.Rupanya darah non stop.Saya plak tekap jari dgn baju.Saya tunjuk Mr Ajib bekas torehan tu.Tiba² mcm pening, rupanya darah masih membuak² keluar.Last ngk darah, masa anak saya koyak bahagian bibir tu lah..Tapi, saya bukanlah jenis ngk darah je pengsan.Cuma, terkejut tak sangka darah boleh banyak mcm tu..tskk tskk..

MIL plak terus terbangun dari tidur.Dia punya terkejut mmg super duper terkejut.Sampai ckp, "dah dah..takyah buat lagi..biar mak buat..ala jue apa sampai terpotong jari ni"..Mr Ajib terus ambil minyak gamat.Tapi darah masih non stop.Dia punya idea banyak bagus terus simbah satu botol minyak gamat kat jari..mak aiii..dengan pantas terus lekatkan plaster.Masa tu pedihnye mcm takleh nak ckp..tskk tskk..

Gara² peristiwa berdarah itu, saya tak jadi puasa.Saya tak dpt buat bfast.Dari malam tadi dah set nak sahur makan roti telur ada inti tuna.tskk tskk..Bila difikir²kan balik, mmg semua silap saya.Menyesal sungguh.Tapi tiada gunanyaaaaa..


Moral of the story, sila basuh muka bila bangun tidur.Mulakan setiap perbuatan dengan bacaan Bismillahirrohmanirrohim diikuti Doa.

tskk tskk..

Salam Sendu


24 comments:

ct shah said...

kesian jue.semoga luka tu cepat sembuh.

fazilzura said...

lor .. pe ko wat smp berdrh tu beb ?

ni sure x basuh muke ye.. ?
wakakak mcm2 ler ko ni..

~ ADANDO ~ said...

Luka dijari nampak berdarah..Luka dihati siapa yang tau...
Apapun nasib baik tak terpotong jari sebab ingatkan fishcake...!!!

BFFCM....

cheqna said...

kes ta basuh muka la ni yer=)
moga jari tu tak pape la....
kena beware lain kali ye kak =)

..::SangRatoo::.. said...

ct shah : huhuh..tsk tskk..erynnn sian tak kat untie ..sob sob

..::SangRatoo::.. said...

fazilzura: tula tu..aku tak basuh mukala..bajet mcm terer sgt mcm mak² kite terus wat keje.. tskk :(

..::SangRatoo::.. said...

Adando: luka di hati..hanya diri yg tau..sapula luka dgn fishcake! heheheh..bbfcm :P

..::SangRatoo::.. said...

cheqna: tq cheqna..ni kira mcm pengajaran ni..tskk supaya jgn lalai dan leka :(

wardah @ fie shah said...

Ahahahaha..tak tahan nak gelak..kesian tp nak gelak part MAK ckp dah dah takyah buat.,buat apa sampai berdarah? adoi..

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

hehe, ok ingat pesanan akak tu.. ambil iktibar ye tak?! take care n careful for next time ye!!!

wahida said...

kalau aku dah pitam dah tu tgk darah membuak2 mcm tu...adoi la...

munna said...

mmg betul moral tu .... semoga cepat sembuh luka tu ye ...

Ati Masrif said...

aduhai..kalau darah non stop
ni mmg boleh jadi panikkan

apa2pun kak ati tabik dgn
jue yang bertahan tgl dgn MIL
lagi...

kan best kalau masa depan nanti
dpt menantu mcm jue :)

..::SangRatoo::.. said...

wardah: potong jari..ahahaha adeh dehh...mcm nak tunjukla pandai masak..hehehehe

..::SangRatoo::.. said...

fifiey: hehehehe...ye ye ingat tau..oh btw..happy belated besdayyyy :)

..::SangRatoo::.. said...

wahida: aku cuma pening je masa tu..tapi gagahkan diri..tskk..tskk

..::SangRatoo::.. said...

munna: hehehe...moral tu semua org tau..cuma tak praktikkan je..hehehe..padan muka saya kan :P

..::SangRatoo::.. said...

atie: mmg pening kak atie ngk darah sendiri..banyak plak tu..

hehehe bertahan bertahan...selagi leh tahan..luka dan darah di hati..sapalah yg tau..hehehe (ceh cehh ayat takleh bla)

khairunnisa ♥ said...

Assalamualaikum,
aduhh luka pla.. -__- takleh tengok darah, pengsan..

fairus said...

LAIN KALI BERHATI-HATI DI JALAN RAYA.. OPS.. DI DALAM DAPUR..

..::SangRatoo::.. said...

Khairunnisa: kan..hehe ada org tak biasa leh pengsan.. :)

..::SangRatoo::.. said...

Fairus: hehheeh...tq tq..

Bitt (double IS) said...

aduhai kesiannya u...rasanya boleh stopkan darah tu pakai air batu kot...

..::SangRatoo::.. said...

Bitt:dah setle semua baru teringat ais batu..yelaa..dah gelut tak boleh nak berfikir..plus..keadaan yg sakit sgt. tskk tskk