Thursday, November 22, 2012

"Sarawak-Kuching Part 2"

Assalamualaikum Semua dan Salam 22 Muharram :)

Ni kesinambungan dari entry sebelum..hohoho~


Jumaat malam Sabtu, adik saya Amirul dah tepon bagitau kalau nak jumpa hari Ahad sajalah sebab mereka akan diberi pelepasan keluar ke bandar.Kiranya,outing daylah dan kami tak perlu susah² nak datang ke Serian untuk jumpa dia di sana..saya pun kata ok..dah abis borak semua..terus tido..eh tipu..terus gossip² dengan mak tapi melalui telefon bilik hotel jela..hihihi..malas plak nak keluar kan..layan tv jap..terus zzZZzz..

Hari Sabtu, bermulalah program yang telah saya susun dan draft ala² poyo seminggu sebelum terbang lagi..hohohohoh..manyak syok woo..nak lagi jalan² sama orang yang tercinta..pagi tu..kitorang breakfast dulu di hotel..dalam pukul 7.30 pagi dah turun ke Carvery Restaurant kat level G sama dengan level main lobby tu lah..




sepanjang ada kat Sarawak..sepanjang itu juga Aaron layan youtube ngk Upin Ipin dlm hp saya..tsk tsk..gara² itu juga bil saya melambung sehingga petang semalam (20hb November) sampai RM300..kat hotel takpela..ada wifi..bila kat luar die nak..nak jugak..rasa nak bagi tangan je..tapi tsk tsk..sabarrrkan aja..mula² layan jgk kehendak die..lepas tu..nangis² la..tapi kejap je..rasa kesian plak.. tsk tsk..

kalau tanye saya bab menu..bagi saya yang bukan jenis pemakan orangnye..okla..biasa saja..menu tak berapa banyak..tapi ok je..janji dapat alas perut la kan..kalau nak expect sedap² dan banyak²..duk kat hotel mahal la ye..hohohoh..ok..lepas dah kenyang dan berehat² sebentar..tepat jam 8.30 kitorang pun memulakan perjalanan.

Bismillahirrohmanirrohim..Mr Ajib jadi driver yang dilantik..hoho..dengan bantuan waze beliau memulakan pemanduan yang sangat berhemah kerana bapak mertuanya duduk disebelah..hohohoh~saya ngan mak dah tentulah duduk belakang jadik mem beso..hohoh..Aaron? tsk tsk..masih menghabiskan data plan maminye dengan berleluasa..uhuk uhk ..tsk..sob :((

Agenda pertama adalah Jong's Crocodile Farm..best!..selalu orang pergi ladang strawberry ke..ladang getah ke..ni ladang buaya yek! borak² dengan kak yan sebelum tu..buat saya terpanggil² nak dtg situ..hikhik..mmg dah ada pon dalam list agenda yang saya buat..saya ckp juga dgn Mr Ajib "betul ke pa jalan waze ni bawak..jangan sesat sudahla..tmpt orang kan"..hohoh..Mr Ajib kata "betull...dont worry"..ummm okla tu..saya plak dengan poyo dah siap bentang mape yang saya beli kat MPH kat KL .. :D





tadaaa..dah sampai..ummm.. hati berdebar² :P


Tataulah nape bila dah sampai tu berdebar²..maybe terfikir² size buaya² tu agaknye..sebab saya teringat bila Kak Yan ckp.."nanti jue..bila sampai satu tempat..mula² ko tengok buaya² tu semua dlm kandang kan..tutup dengan kaca kan..nantii....tiba² ko jalan..buaya² tu semua ada kat bawah bersepah²..ko jalan atas titi" gulp! betul ke ni?cuak gak..dahla bawak anak....takpela..asalkan hati² sudah kan..

The moment saya masuk je entrance tu, terus baca surah yang saya hafal lah kan..mohon perlindungan juga..hohohoh....takut kite :P..ouh Mr Ajib bermurah hati untuk bayarkan tiket masuk bapak dan ibu mertuanya sekali merangkumi isteri kesayangan dan anaknye juga..hohoh..tq Pa :P





RM16.00 dewasa dan RM8.00 utk kanak²..ouh ye..ni harga untuk penduduk luar ye..kalau penduduk Sarawak murah lagi :) Dari gelang tangan tu..u olls boleh taula..sapa orang semenanjung..sapa orang Sarawak..hehehe..bila nampak je kaler sama dengan kite..terus teruja..senyum²..siap berborak..dengan orang lain pon kite senyum jugakla..senyum kan sedekah :)













kat dalam ni bukan ada buaya je..binatang² lain pun ada..mcm Iguana ni..dari mula aku masuk sampai aku nak balik..mcm ituuuu je gaya die..humm.."pemalas"  :P


ni ialah tengkorak Bujang Senang..mcm korang leh baca dlm tu kan..umm..ada gambar terakhir Bujang Senang tu ditangkap..tapi tak sampai hati nak ambil gambar..sebab...ada gambar mayat budak dlm tu ketika dorang belah perut bujang senang ni..tsk..sedih kite..*teringat² dlm memori ni* ayah kepada mayat budak tu..menangis di sisi..tsk tsk..ok cerita lainla..sedih tau teringat..eh tapi dlm tu..ada tulis JANGAN AMBIL GAMBAR..tapi saya ngk ramaii je org amik gambar..umm.. :P



gambar bajet





hye semua..nama saya BUJANG SUDIN.
kawan saya namanya BUJANG SALAK juliana ni tak amek plak gambar die..nak kene baham ni..hohoho..ni antara dua ekor buaya yang terbesar kat situ..besarrr punyeeee..







bila masuk area sini..hati² lah pegang anak ye..pertama binatang² kat situ ramah tamah dengan manusia..sampai terjerit² lah aku kat dlm tu..sebab buruk merak tu mcm datang² je kat kau kan..lepas tu..yang kedua.."MOPIKO LAILAAA"..banyak nyamuk ye u olls..rasa² nak dtg sini..pakaikan anak mosquito repellent siap² ye..betull...tak tipu..saya tak tipuuu..tskk...ouh ye..nampak tak anak² muda di belakang mak dan abah tu..mereka adalah rombongan anak² yatim dari kelantan..rasa sayu nengok mereka..tapi tumpang happy sebab nampak dorang happy je dapat jalan² kan kt tmpt orang :) Semoga Allah lindungi mereka.amin.




ok, dalam ni takde buaya..cuma ikan² je..kawasan dalam ni cantik² juga..tapi banyak nyamuklah..maybe sebab berpaya kan..tsk tsk..mmg kesianla kalau bawak baby atau anak² kecil..u olls jangan risau, ada juga makanan² ringan dijual dalam ni..survinior pun ada ada..siap duit je ok..masa ni..dalam pukul 11.00am akan ada pertunjukkan buaya..tapi kitorang tak tunggu lama, sebab ada destinasi lain nak dituju..hohohohoh..dpt masuk pun dah bersyukur :)





dua beranak yg leka nengok buaya²..kat dalam ladang ni, dikelaskan buaya mengikut size dan jenis..so, nanti u olls mmg akan nampak buaya besar²..pastu sederhana..pastu anak² buaya..pastu jenis buaya mulut panjangggg..buaya mulut leper (leper ke?) hahaha....buaya darat? ummm.. :P





En Jamian posing dari kejauhan..tapi pasan takk kat ujung tu..yg macam ada pintu masuk tulisan warna kuning?tulis HIDUPAN LIAR..umm..kat situlah yang saya kejap nak masuk..kejap tak masuk..adehh..terpaksa masuk jugak..dan...




sempat posing..hohoh..ada macam kucing hutan tak??..bawah titi tu la..ada buaya² ye u olls..sila pegang anak..kalau anak u olls jenis hyper active..better jangan masuklah..hohoh..sebab pagar die kadang pakai pagar dawai..ada pagar dengan kayu..pagar dengan tali je..tu pon saya rasa budak boleh bolos ..so, better hati² :) tapi bawak anak² bagus sebab masa tulah anak² sedang belajar..mari mengenal buaya..hohohoh :) titi tu agak panjanggg ke dalam barulah nanti u olls jumpa jalan yg bersimen tu..so, saya berani amik gambar masa nak last² tu je..hohoh..




ewah..dibelai² pulak buaya die tu




main ekor die plak..

lepas dah tawaf satu ladang tu..keluar balik masa kita mula² masuk tadi..tapi ada pintu lainlah supaya tak bertembung dengan visitor² yang baru datang..nak keluar tu kene masuk plak dekat bahagian survinior..ceh..macam strategi je kan..tp mmg dorang berjaya sebabb...Aaron Ridzqy dah nampak buaya idaman dia..saya tunjuk bantal buaya yg comel lagi gebu berharga RM9.90 tapi..die tunjuk buaya yang harga RM18.90..silalah mami bayar..eh tapi papa die bayar..hohoh..mami tolong pas dekat kaunter je..siap ckp "Aaron nak buaya ni..buaya tu (buaya bantal) takde gigi..ni ada gigii"...grr grrr...aku amek jgk buaya kat dlm tu baru tau..hohohohoh

Selepas itu, dalam jam 12.00 tghari kitorang pun gerak dan memulakan perjalanan ke satu destinasi yg lain.Kitorang ke Pusat Latihan Polis DiRaja Malaysia Kuching atau singkatan PULAPOL....sampai je kat main entrance, Mr Ajib pun park kat tepi.Abah selaku polis otai turun dan pergi jumpa Encik² Polis yang berjaga di pintu masuk.Tak lama lepas tu, kitorang diberi keizinan untuk masuklah kan.hehehe..sure Amirul terkejut beruk sebab malam tadi borak dengan dia kata takyah dtg..jumpa kat bandar saja..tapi tiba² saya rasa lain mcm..sebab mmg tujuan utama kitorang ke situ nak melawat die kan..so, agenda melawat tetap diteruskan.

Sampai kat bahagian cafeteria, kitorang pun duduk melepak di situ..Saya tengok ramai budak² muda kepala botak..hohoho..sambil tengok tv, makan² dan borak²..saya fikir time pelepasan untuk mereka berehat² kan..lepas tu bahagian cafeteria tu ada banyak telefon pakai syiling tu..hohohoh..terus saya ckp dengan mak "agaknye sinilah mirul selalu telefon kita mak..tepon makwe die ke?..hohoh"



cubaan Mr Ajib beramah mesra dengan bapak dan ibu mertuanya..hohoh~



yang ni?wat hal sendiri..lari sana lari sini..tak kuasa dah nak menahan.. :P

Agak lama juga kitorang menunggu kat situ.Saya tanya abah, mcm mana Amirul nak tau atau sapa² nak tau yang family dorang datang melawat?Abah cakap maybe Encik Polis dari main entrance tu akan bagitaula kat orang bahagian dalam."Telefon kan ada" Mr Ajib ckp..elleehh mcm ke tau sangat kan.. :P..tidak lama kemudian..teng teng..





tu diaa..mamat botak hitam dah sampai :)



sebenarnye rasa sebak dapat jumpa adik ni..mcm nak menitik ayor mata..tapi saya tahan..hohoh..siap buat² lawak.."asal hitam ni mirul..hehehe"..dia pon salam tangan saya sambil ckp "along kata nak jumpa esok jee..ni surprised ni..surprised ni.." haha..rasa lawak plak bila darah daging sendiri ckp macam tu..terharu sebenarnye..tsk tsk..



 
upacara majlis diteruskan dengan majlis syahdu lagi sendu..hohoh..abah muka sebak nengok bini dio nangis² peluk anak..hohoho...weii...sebenarnya kalau orang amek gambar aku..aku pon tengah nangis masa ni..tsk tsk..sedih :P




majlis diteruskan dengan sessi berborak²..hohohoh..bakal Polis sedang cuba meng"auta" polis otai..

 
yang kitorang duduk ni adalah bahagian luar cafeteria..sebabkan dah tengahari..lapar dah membuak²..saya ajak semua orang masuk dalam..untuk makan (bajet mcm aku belanja) padahal Nanni Jamaliah sudah open table..pheww selamat...:P tq mak :)



Haikal orang Perak dan Rizal orang Johor.
ni kawan² rapat Amirul..

so, kami beramai² makan kat situ...ouh ye menu yang ada waktu itu mmg itu sajalah.Maggi Goreng ngan telur mata.RM8 sepinggan..semua makan tu jela..saya pun bedal jgk sebab nak bagi Aaron alas perut.Sementara nak jumpa kedai makan yang lain..Kitorang tak lama di situ, sebab Amirul kene fitting baju untuk graduation day bulan 12 nanti.Sebab apa kitorang tak datang je masa time graduation day tu? ewah siap ada soalan bagai..pertama tiket mahal, kedua saya memang ok je lagipon ongkos? dan ketiga En Jamian selaku penaja utama belum tentu dapat cuti..so mirul, nanti kita celeb wat kenduri kat umah bila ko balik eh :) insyaAllah amin.




 
sebelum balik gambar ramai²..mak dah claimed ni anak² angkat dia..yela makk :P 



asal gambar ni mcm tangga..dari tinggi ke rendah? musykil di hati :P

Masa nak gerak balik, mak buat drama swasta lagi..tsk tsk..yela hati ibu kan..aku sendiri pon sebak..anak kecik lagi..nak gi kerja anak meraung nak ikut pon aku boleh leleh..tsk tsk..lepas salam²..sempat saya borak dengan Amirul nak jumpa port mana esok (ahad)..sebab esoknye kan diorang outing..umm sebab apa yang kitorang datang juga jumpa dia hari Sabtu tu..sebabnya..pertama mmg dah niat datang ke Kuching nak melawat dia kan..so, niat tetap diteruskan.Kedua, jalan arah ke Serian tu mmg satu jalan untuk pergi Jong's Crocodile Farm..dah alang² baik singgah terus.Ketiga, buatnya kitorang tunggu je nak jumpa Amirul hari ahad tu, sekali dorang terima arahan tak dapat keluar..haii..agenda lari kemana..nak jumpa dia pon ke mana..sebab biasalah polis ni kan..sentiasa berjaga² dan menerima arahan dari masa ke semasa..so saya tanak amik risiko di situ..Alhamdulillah..segalanya berjalan lancar.

Perjalanan diteruskan ke...







tsk tsk..sedih..tapi takpelaa..orang tiket suruh datang jam 2pm..tapi kitorang tanak menunggu lama..yelaa..Aaron Ridzqy dah mengamuk tak cukup tidur kan..makan nasi pun belum.Harap ke maggi goreng tadi je..kalau kita yang dewasa ni takpela..boleh tahan lagi..takpela..takde rezeki..tak dpt ngk orang² utan..hohohoh..ikutkan hati nak jgk tunggu tapi ada destinasi lain nak dituju.

Here's some info kalau nak tengok orang utan ni..feeding time pukul 9.30am dan pukul 3.30pm..Harga tiket untuk Malaysian, Adult RM3.00, Senior Citizen/Students RM1.50 and Child

Perjalanan diteruskan semula ke bandar Kuching.Aaron Ridzqy dah melelap lepas minum susu sebotol.Takpe..bagi dia caj batery.Ni kitorang nak ke pasar Satok. Mak nak memborong sakan.Umm..bayangkan pemakaian saya yang memang tak sajak masuk pasar.Sampai orang pasar panggil aku "Harimau Malaya" demm~..hohohoh..Sampai² je kat Pasar Satok, Aaron macam dah tau je² terus celik "kat mana ni mami".."nanni nak beli fish la sayang..jom tengok jom"..Mr Ajib dukungla anak beliau kerana saya yang gediut kepenatan dengan baju dan kasut yang mmg tak sajak sungguh ni masuk pasar..umm lantaklaa.."aku orang KL" jawab dlm hati..boleh tak..hohohoh~ sebenarnye maluuu :P







kebanyakkan harga semua sama je.Ikutkan dari "assignment" dan "research" yang saya buat, saya nak cari UITM tapi tak jumpa pon..Mr Ajib marah saya..kan sama jee ikan terubuk..apa beza yang lain pon..hohohohoh..ewahh marah kita plak..suka hati kitela..hohohoh..UITM itu adalah singkatan kepada Usahawan Ikan Terubuk Malaysia..agak famous tapi saya tak jumpa..yang buar Mr Ajib hot tu sebab saya bawak semua orang pusing² satu pasar..hohohoh..tapi tak jumpa pon..deemm~ saya nak tanye segan sebab nanti orang pasar kata "kami pun ada jual ikan terubuk kak..sama saja kak" malu mak noks.. :P tapi kat D'Mail ni ok jugak..mak dapat free jugak dapat 5 ekor..mak borong pun dalam 20 ekor..banyakkan..hohohoh~ berbaulaaa nanti dalam bilik.Nak balik hari Isnin..syabbas mak~ :)

Lepas tu pemanduan diteruskan ke Little India.Saja singgah kan walau masa tu dah petang.Takut juga banyak kedai² dah tutup.Nasib baik ada jugak yang masih buka kedai.Rezeki satu kedai sebab mak sudah rembat baju batik corak Sarawak untuk diri beliau?Saya? masih belum terasa nak abiskan duit..hohohoh..sayang weii..kene jimat cermat..dahla datang time bukan gaji..umm sengkek..  :P




uihh..Tok Ann kene buli dengan cucu..siann :)

Takde apa yang menarik hati sebab aku sayang duit masa tu..hohoh..esok nak gi jalan² lagi weh..ada dua hari lagi kat situ.. :) so kenelaa berpada²..balik hotel sempat singgah KFC beli set nasi ayam untuk budak kecik tu takut die kebulur kan sebab tengahari tadi tak makan nasi.Dalam pukul 5.30 petang sampai bilik masing²..Saya mandi dan siapkan Aaron bagi dia makan.Mr Ajib mandi solat dan terus tido..sian jadi driver sepanjang hari..hehehe~ kemon pa..bukan selalu..

Lepas maghrib, saya, Mr Ajib dengan Aaron tunggu mak dan abah kat lobi sebab die tergedik² nak tengok upin ipin kan.Nak menjimatkan data plan so saya bawak dia tunggu kat lobby sebab ada wifi.


 
kucing utan yang lapar :)

Mak dan abah turun je..destinasi seterusnya pun bermula..di mana?? kitorang jalan kaki je.Sebab Hotel Abell memang strategik.Semua tempat menarik ada disekelilingnya.






 
tempat yang memang menjadi idaman hati :)

antara menu terbaik.Nasi Ayam Penyet :)



ni lagi terbaik..terbaik terbaik..
fried cheese banana..eh ke cheese fried banana..
tapi korang paham kan penyampaian aku tu kan..:P



antara deco² yang ada :)



mak abah kekenyangan :)

Lepas dah kenyang²..borak²..terus jalan kaki semula ke hotel..tak jauh pon..sebelah je..naik bilik sempat mak abah bergambar dengan budak ni..



asal nanni ghope tu? :p

terus masuk bilik dengan agenda masing²..hohoh..apa lagi..mengeroh ler....esoknye akan ada destinasi lain untuk dituju..

nantikan kesinambungan Sarawak Part 3 ok :)

weiii gilaa..panjangkan..gigih aku menaip ni u olllsss..

ASSALAMUALAIKUM :)



4 comments:

Unknown said...

As salam Sang ratoo,

Tu dia buaya! Semalam baru buat nasi ayam penyet! Tapi takleh lawan orang sana punyalah... Ngeri gak tgk buaya tu semua...terbayang2 gigi happy bachelor tu..hiks

kurus said...

salam dik
wahh aaron x nampak mukee dah .. ralit ngan ipad ..
samee macam zahrien lahh
sebukkk 24 jam ngan upin ipin dia ;)
dia x takut tgk buaya yeee
makin xcited kan ;)

NM03 said...

cantek baju!

suwara entertainment said...

Mummy jue nampak vogue gitu. (beli ktne baju tu? santek!) Mak mummy jue pun kemain vogue gitu! Hehehe

Aaron dah serupa cam bambam, asyik mitak upin ipin je. huhuhu