Monday, December 10, 2012

"Sarawak-Kuching Part 4"

Assalamualaikum Semua dan Salam 26 Muharram :)

Pagi² bangun, ingatkan nak terus terjun dalam kolam..tetttttttt..tapi tidak..hohohoh..ala..Abell ni ok jugak..cumanya kan saya mengader² nak mandi kolam..padahal tak sedar diri..awak sendiri dah batuk²..anak pun dah terikut sama berjangkit..tsk tsk..sian my baby..   :P

Flight petang tu adalah jam 3.15 petang.So, lepas lunch tghari nanti kene terus bertolak ke Airport Kuching.Plan awal nak makan kat airport saja.Tapi mak dan abah dah boring makan fastfood..gituu..hohoh..yela..aku ngk ayam kepsi pun tak lalu² dah..teringat sambal belacan ke..ikan goreng ke..cemano nak duk kat oversea ni..baru je gi Sarawak..hohohoh..

Selepas breakfast, kitorang nak pergi beli kek lapis sarawak kat seberang sungai tu.Cadangan awal adalah naik sampan saja.Tambang baru 50 sen.Tapiiii!!!! lepas orang hotel bagitau, ada orang² sekitar situ nampak buaya, aku mula cuak..mak lagilah cuak..dahla datang berdebar balik teringatkan petang nak naik kapal terbang, dengar pulak ada buaya kat sungai nun..hohoh..tapi orang hotel kata, buaya tu tak kacau..die lalu je..ummm perghh..ingat mak aku nak percaya sangat ke..hohohohoh...

So, plan terbatal dengan otomatiknye..Ouh ye..untuk info u olls, jangan risau...masih ada jalan darat hendak ke sana.Kalau compared dengan jalan sungai, mmg tak dan pejam mata, dah sampai..dalam 3-5 minit je sampaila u olls ke seberang sungai tu..tapi dengan jalan darat, dalam 20-30 minit sampai..sukalah mak aku..takyah naik sampan..aku baru nak bagi die cuak..hohohoh..ok mak ampunnn :P tapi sib baik saya pernah rasa naik sampan tu..masa tahun 2007 tu la..cumanya..si Aaron meronta² nak naik sampan..pujuk punya pujuk..baru die ok..tu pun sebab cuaca dah mulai rebas².. :D

yang bertanda "A" adalah Hotel Abell dan Grand Margherita..nampak tak, betapa serius dan fokus aku wat research kalau nak gi mana² tempat..tempat kek lapis adalah di Kampung Gersik bersebelahan Kampung Boyan..see, dari tanda "A" tu u olls leh seberang sungai je naik sampan tu..tapi sebabkan mak aku dah takut, dan aku sendiri pun cuak..makanya..kitorang guna jalan darat..dari "A" lalulah ke Jalan Abell, Jalan Padungan, Jalan Datuk Abang Abdul Rahim lepas tu ada roundbout terus masuk ke kiri terusss lalu kampung² sampailah nampak roundbout ke dua..masuk simpang kiri..sampailahh ke Kampung Gersik dan Kampung Boyan..belilah kek lapis banyak²..hohohoh

Bila sampai ingatkan nak beli Kek Lapis Mira (yang terkenal dengan kek lapis yg basah)..tapi tak bukak lagi masa kitorang datang..sebab kitorang sampai memang pagi benar..so, pergi je kat Kek Lapis Dayang Salhah..bersebelahan je pun..tapi kek lapis ni pun ok je..kalau ikut tekak saya..janji sedap kan..mula² tak nampak kedai kek lapis dayang salhah..sebab ada construction depan tu.Masa saya datang dulu, tempat tu macam luas..dari depan dah nampak kedai kek lapis dayang salhah..Bila datang dekat², oooo..ada masjid baru nak dibina..Alhamdulillah.. belakang masjid tu je kek lapis Dayang Salhah..

boleh makan sampai kenyang! :)

masa ni Aaron Ridzqy sedang memberut..adoiyai..sib baik kat darat lagi..kalau ateh kapal terobang ko wat hal..pening la mami :D

antara artis² yang dah sampai sini..carik jugak gambar sendiri..ingatkan yang tetengah tu.....hohohoh~

ni kek lapis sarawak hasil tangkapan mak..ada dua bakul ye..sekali utk orang² kampung..hohohoh :P

masa ni Aaron dah selesai memberut..lom cuci je..hahaha~ sib baik bau tak makan satu kedai..nanni dah bising² suh cuci cepat...hohoh~

sekadar info u olls..yang dah biasa tu dah taula kan..so, kek² lapis yg u olls beli akan dibungkus dan siap pek mcm ni..senang utk handcarry kan..kalau nak tau berapa berat kek lapis u olls, boleh siap² timbang kat situ disediakan penimbang..bukan apa..utk mengelakkan extra luggage..tapi saya dalam pada malas nak menimbang..timbang jugak..saja² la tgk kan..tapi dalam perkiraan saya, saya pun siap² tanye adik kat situ, berat satu kek lapis tu berapa..die ckp..."akak kira mcm ni je..dua - tiga biji kek lapis dalam 1kg..sebenarnye tak sampai 1kg pun..tapi kita kira lebih sikit.."so, pandai² lah u olls kira nanti ye..boleh agak² je :)

gula² peneman ketika batuk menyerang :P

Aaron pun nak menyelit..masa ni jerawat dah timbul kat dahi...adehh..die alergic telur :P

Dah sampai bilik, Mr Ajib dah Aaron sambung tidur..membongkang anak beranak.Saya call mak dari bilik.Mak cakap abah pun sambung tidur..Saya pesan kat mak, kemas beg dan barang siap²..Mak cakap dah kemas dah..saya ckp lagi, mak tidur la..mak ckp..takleh tidur..berdebar nak naik kapal terbang petang ni..aduyai..sian mak..hohohhho~

Dalam pukul 12 tghari kitorang pun check out..tsk tsk..rasa sedih plak..4 hari kat situ mcm tak puas..ohohoh..Mr Ajib, mak dan abah terus turun kat parking bawak beg siap²..saya dan Aaron terus ke lobi untuk pemulangan kad bilik..dan amik deposit..hohoho..Sementara tunggu receptionist key in dalam sistem tu..saya ckp dgn Aaron "gi berdiri situ mami amik gambar nak tak?"..tapi die ckp "aaron tanak..aaron nak buhbye fish..sian die..nanti aaron tak dtg dah" umm ok..what ever..tapi saya amik jgk gambar die..nampak mcm die berckp² dgn fish tu..hohohoh..mr.nature sangatlah anak mami sorang ni..  :)

Kitorang singgah lunch dulu kat restoran mula² sampai Kuching ni..kat part 1 ada saya mention..tempat kak yan dan mr hubby nya belanja tu..dah kenyang, perjalanan diteruskan ke airport Kuching.Saya call Mr Ikhmal bagitau yang kitorang dah otw ke sana..Sampai je di airport, saya, Aaron, mak dan abah terus masuk ke dalam sementara Mr Ajib tunggu Mr Ikhmal sampai.Kemudian, kitorang terus check in barang..aduyai...mmg seperti yang dijangka..kene caj extra luggage ye u olls..hohohoh..di Part 1 saya ada mention saya beli luggage utk balik 25kg + 15kg lagi..tapi stilll..ada extra..hohohho..rasakan..penangan kek lapis hasil tangkapan mak..syabbas mak..hohoh~ tapi takpe..anakmu tak berkira sangat..i ok je..sebab mmg dah jangka kan kes beg beranak² ni..  :D

ewah..posing ye :P

tadaaaaa...lebih 5.8 kg :P

silalah menantu bayar..hohoho..apa nak berkira pa :P
ok kalau bayar kat kaunter adalah mahal berbanding beli online..harap maklom! phewww

Masa dah masuk dlm perut kapal..saya perasan muka mak cuak..hohoh..sian mak..abah mcm biasa jela..relaks je..setengah jam penerbangan adalah sangat ok..cuaca baik je..yela..sebab masih dalam area Sarawak..lepas je makan², bila setengah jam kemudian, cuaca dah mulai lain mcm..dari awan nampak terang..jadi gelap..ok..aku sangat takut! serius..terus kepit lengan Mr Ajib kuat²..tapi aku kuatkan mental..adoiyai..demm~ anak plak sedang sedap tidur...Ya Allah, mintak²lah kami semua sampai ke destinasi dalam keadaan selamat..kapal bergegar u olls..turun naik mcm ntahla..tatau nak ckp..puncanya bila kapal terbang masuk area semenanjung, kebetulan semenanjung kan cuaca tak menentu..asik ujan je kan...bila kapal terbang langgar awan gelap yang aku fikir dalam awan tu ada air ujan yg banyak..so bergegar²..kejap naik kejap turun kapal terbang tu..aduyai..tataula nak described perasaan tu mcm mana..sian mak..sian aku jgk..sebab rasa mcm nak nangis :P

poie la mana² pon..semua tu kene bawak..bantal tidur..bantal peluk..lil' bean die..tu belum tambah lagi "bujang" buaya yang die baru beli..adoiyai.. :P

gambar sebelum insiden kapal terbang turun naik :P

ni plak gambar lepas insiden kapal terbang bergegar..hohoho..sian mak..abah nampak manis dalam ini gambar..hohoh..mak cerita..baru je borak² dengan abah "lepas ni kite pegi Sabah plak ye bang"..sekali kapal terbang bergegar..terus mak kata "takyahla pegi..gi Langkawi je ke..PD je ke pon ok" hohoh..alololo..takpe mak..boleh lagi ni..mak cerita lagi, masa tu die tengah minum lepas ajak abah gi Sabah..sekali masa kapal tu bergegar..mak tersedak sampai terpegang tangan chinese boy sebelah die "are u ocay untie..are u ocay?" mak pun mcm tak tentu arah..tatau nak pegang sapa..hohohoh..

Alhamdulillah, after 1 hours and 45 minits or less, we safely arrival at LCCT..puiiii..speaking terabur..hohoho..mak ckp nak amek gambar background kapal terbang..saya pun layankan je..nampakla sipi² kan..masa sampai tu ujan..so tak dptla nak amek dekat²..sebab semua orang sibuk berpayung kan..

tu diaaa..beg beranak pinak..hohohoh..masa ni kitorang tgh tunggu Cik Kim sampai..die kan tolong jagakan kereta Tok Ann sepanjang percutian ni..so Cik Kim jugaklah yang tolong hantar dan amikkan..tq Cik Kim~

Cik Kim janji belikan KitKat..so die asiklah bebel "manalah cik kim ni..lambatnyeee" hohohoh~

So, sekianlah entry Sarawak-Kuching ni..Alhamdulillah abis jugak..sampai jugak ke penghujung cerita u olls..hohoh..kalau tak jadik mcm entry Sabah..tak abis²..hohohoh...

Untuk memudahkan u olls..
klik bawah ni ye :)

Assalamualaikum and Enjoy Reading :)

lynda said...

kelakar la entry ko ne jue....

Cho Zila said...

shopping apakah yang smp berlebihan itu... tak per bayarjerkan..
baguih entry pasal kuchingni kot2 nanti akak gi senang nak refer.. maklumat detail gitu..

suwara entertainment said...

hihihihi..mmg kelakar la kak jue entry kali ni. dulu sue pegi kg seberang tu pun naik sampan je. malam2 buta pulak tu. ikutkan mmg x berani la. tapi belasah jugak coz kwn2 ckp makan kt situ best. jenuhla kita yg pompuan ni kan, mesti terlebih brg2nya. hahaha

munna said...

seronoknya jalan2.... munna takde kemana lagi cuti sekolah ni sibuk memanjang

NM03 said...

tekekek kekek ai tau baca pasal mak yu tepegang tgn dak cina tu. kelakar la mak yu. kim salam kat dia keh

Rtp Farra Arisha said...

wonderful Sarawak! one of my favorite traditional food is Kek Lapis Sarawak. om nom nom, so delicious. :) but unfortunately, i've never been in Sarawak. :( btw what's so interesting there?

LYAfrina said...

byknyer mborong kek sarawak.. yela..klo ke sarawak..wajibla beli kek tu kan...

eyh..romantiknyer ayah & mak awk

Unknown said...

As salam Sangratoo yang cantik jelita,

Bershopping sakan ye... Ntah kenapa saya ni pergi Sarawak tak tahu nak beli apa... Kek lapis dayang salhah tu sedap juga sebab famous... Ada satu kedai tu kek kwn saya rekemen lagi sedap tp saya lupa lak namanye...

Sungai di water front tu mmg ada buaya.. kami dulu meredah tawakalinnallah naik sampan...dgn body masing2 yg tak setara...nasib baik tak terbalik...hehehe...

Kat Msia mmg flight gitu kan... selalu sgt goyang2... kami masa dtg sini dulu, goyang2 juga 26 jam atas flight bukan kecut perut je... dr awal smp dah turun awal mengucap siap2.... hehehehe

SangRatoo said...

Lynda: hohohhoho..aku sendiri pun tergelak bila teringat..

Cho Zila: ala kak..kek lapis tu je buat berat..mak saya beli utk org kampung..hihihih :P

Sue: ikutkan kak jue nak je redah naik sampan..sebab suka kan..tapi kesian plak mak..tak pasal² buaya naik sekali sampai..eh oppsss :P

SangRatoo said...

Munna: lagipun musim hujan kan Munna..ummmm tak syok jgk kalau bawak anak² musim hujan ni..sejuk..sian anak² :)

NM03: hehehehe..insyaAllah mama sherry..salam akan disampaikan :)

RTP Farra Arisha: Hye Fara!..Bako National Park is one of the interest place in the list..but unfortunately..i pun tak sampai sana..hehehe :)

SangRatoo said...

Lya: humm..mak mak kan..memang itulah memborongnye kalau gi sarawak..itu jadi mcm upacara wajib..hehehe

Marya: Ws Marya yang tinggi dan langsing persis model.. :D

yee..lepas je dgr org hotel kata ada buaya..terus hati tak tenteram..curious jgk..takkan sungai mcm ni takde buaya kan..hehehe

pegawai ofis yang kerja di sana pun ada cerita, family jiran die di kampung sedar..kehilangan kucing..rupanya bila cek ada buaya kat longkang belakang rumah..masa tu baru lepas banjir..agaknya air surut..buaya tatau nak pegi mana..takutttt~

tapi kalau dpt naik sampan tu..its like one of the moment yg tak dpt dilupakanlah kan..

wow..26jam ye Marya?? tsk tsk..jue yg pergi Sarawak 1jam 30 pun asiklah ngk jam..kalau 26jam ni tataula cemana rupa i dlm flight tu...hehehehe

fairus said...

TERINGAT KEK LAPIS SARAWAK.. MEMANG BEST..