Thursday, January 12, 2012

"Hukum Karma"

Assalamualaikum Semua dan Salam 18 Safar
(Dengan sedikit senyuman)

Saya.Pening.Mual.Sedih.Penat.Kecewa.Sedikit Marah.Teraniaya.

Tapi saya tatau..Adakah saya patut merasai kesemuanya itu?Saya berfikir sejenak.Adakah kejadian yang menimpa saya ini disebabkan perbuatan saya yang lalu?Mungkin?Mungkin juga tidak.Semalamam tak tidur.Semalaman juga asik terjaga².Sudahlah dua menjak ni memang kurang sihat.Saya menangis.

Saya.Bukan meraih simpati.Bukan mengadu domba.Bukan apa² saja.Saya cuma ingin meluahkan di sini.Bukan tidak ada bahu untuk saya tumpangkan.Bukan tidak ada kawan yang mendengar.Bukan tidak ada yang simpati.Cuma saya perlu luahkan dengan lebih dalam.Saya tertekan.Saya menangis lagi.

Saya.Rasa teraniaya.Rasa tak patut diperlakukan.Rasa letih dengan semua ini.Tapi mungkin ini hukum karma yang patut saya terima.Mungkin perbuatan saya yang lampau.Harus "dibayar" dengan cara ini.

Dalam ayat al-Quran Surah Al-Israk Ayat 7 yang bermaksud: Jika kamu berbuat kebaikan, maka faedahnya adalah untuk mu dan jika kamu berbuat kejahatan, maka berbalik kepada diri kamu juga. "

Hal ini juga dikatakan berkait dengan hukum karma yang menentukan amal perbuatan seseorang itu akan dibalas sama ada dengan kebaikan atau seba­liknya, bergantung pada tindakan mahupun perbuatan seseorang.

***saya jumpa dalam Google***

Dipetik ayat dalam Ombak Rindu:
Redha itu Ikhlas.Pasrah itu Berserah

Jika ini "galang-gantinya" saya Redha dan saya juga Pasrah.InsyaAllah.Semoga Allah ampunkan dosa² umatNya.Amin.


p/s: Hari ini adalah hari paling perit dalam hidup saya menerima berita ini.Saya akan tabah menerima sebarang keputusan nanti.Doakan saya.

20 comments:

ZSqueenbee said...

kak jue,bersabar ye..doa² org taniaya ni dmakbulkn..yg plg sye suke kak jue mention mgkn blsn silap mse lalu..sekurang² kita sedar & tahu kita pon penah wat silap.maaf & dimaafkn wat hati kita tenang...mohon maaf kalo rse ade silap tp kalo x d maafkn org tu yg rugi.

kak jue tenang ye..abg ajib n aaron kn ade..be strong my sis..byk kwn yg ikhlas n jujur d cc kita..

fairus said...

BANYAKKAN BERSABAR... KALAU ADA APA-APA MASALAH BAWALAH BERBINCANG...

Azian Elias said...

sabar je lah ye..

there's silver lining behind the cloud.

Sue-Rya AQ said...

KENAPA AKU DIUJI???

QURAN MENJAWAB :
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
(Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAMKAN??

QURAN MENJAWAB :
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(Surah Al-Baqarah ayat 216)

KENAPA UJIAN SEBERAT INI??

QURAN MENJAWAB :
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
(Surah Al-Baqarah ayat 286)

Mommy Jue, bersabarlah..sesungguhnya kesabaran itu amat dituntut dlm Islam..sabar dan kuatkan kesabaran..sue pun pernah lalui mcmane yg mommy jue lalui skang..berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul..bersabarlah demi suami dan anak selagi boleh bersabar..we still here utk dgr luahan mommy jue..

mama sherry said...

jika ku pernah lukai hatimu sebelum ini, maafkan ku jua...

wahida said...

mcm berat je masalah ko ni...apa pun, aku nak ko tabah dan kuat ye dear...

patut la aku tgk muka ko semlm pucat dan tak semangat je...rupanya ko ada masalah...

ko take care tau!!

Nazri Razra said...

Setiap yang berlaku tu ada hikmah. banyak2 berdoa supaya dilepaskan masalah itu dengan ALLAH.

Masalah tu semua ada dan macam2 jenis tapi kena ingat, ALLAH sayangkan kita dan takkan biarkan kita teraniaya tanpa ada kesudahan..

Ati Masrif said...

ya Allah ...jue, berdebar kak ati
baca n3 ni

sabarlah banyak2 ye jue
semoga ada hikmah yang baik disebalik
apa yang berlaku. Mengadulah pada yang ESA...insyaAllah.

ieda said...

banyakkan bersabar dikk
setiap dugaan itu ada hikmah disebaliknya ..
percayalah .. berdoa dan bertawakkal lah pada allah .. dia maha mendengar dan mengasihi .. insyaallah dikk

Rtp Farra Arisha said...

may all the best goes to you! be strong always :') semua orang akan merasai hukum karma tersebut...no worries!

..::SangRatoo::.. said...

ZS: tq sopie..insyaAllah..ni sebahagian dugaan kecil..

..::SangRatoo::.. said...

fairus: tq fairus..semoga saya tenang hadapi dugaan ini :)

..::SangRatoo::.. said...

Azian: tq Azian..saya percaya pasti ada hikmah disebalik dugaan ini :)

..::SangRatoo::.. said...

Sue: tq sue..insyaAllah..kak jue akan cuba hadapi..:)

..::SangRatoo::.. said...

mama sherry: kite sama² bermaaf-maafan ye.. tq mama sherry :)

..::SangRatoo::.. said...

wahida: tulaa Da..nak cerita mcm berat sangat..takpela..doakan aku berjaya menghadapinye ok :)

..::SangRatoo::.. said...

Nazri: tq Nazri..insyaAllah..saya akan ingatkan diri..Dugaan yg kite dpt supaya kita tak leka dgn duniawi.

..::SangRatoo::.. said...

Ati: aduh kak atie..saya yg menaip ni pun sudah berapa kali menangis..berdebar tak usah ckp...semoga saya kuat hadapinya.Doakan saya ye :)

..::SangRatoo::.. said...

Ieda: tq Kak Ieda..doakan saya ye :)

..::SangRatoo::.. said...

RTP Farra Arisha: Tq Darl..hope kita semua kuat hadapi sebarang dugaan..:)