Thursday, January 05, 2012

"Superwoman"

Assalamualaikum Semua dan Salam 5 Safar :)


Goodbye 2011.Welcome 2012 (Tagline basi bila tahun baru menjelma) hehehe..
Alhamdulillah, syukur.Kita semua masih bernafas di muka bumi Allah ini.Semoga kedatangan tahun baru ini lebih memberi keberkatan dan seribu rahmat utk kita semua. :)

Bagi saya, tirai tahun baru saya dibuka dengan diberikan sedikit cabaran dan dugaan.Mungkin ingin menduga tahap kekuatan saya..Beberapa hari sebelum tahun baru menjelma, satu²nya hero tecik tenot saya tu mengalami ceri beri yang tidak kesudahan.Asalnya sudah 4 hari tidak membuang.Masuk hari 5 barulah saya boleh menarik nafas lega bila hero tecik tenot saya dah memberut tu..Yelah, mana taknya..dalam 4 hari tu jugalah die mengadu sakit perut..susah hati dibuatnya..Itupun setelah ke klinik dan dimasukkan ubat cecair barulah die membuang..Doc kata, perut dia masuk angin juga..umm..aku ada makan apa² yg berangin ke? rasa mcm takde ^_^

Masuk hari ke 6..masih memberut.. tapi dah tahap ceri beri..sampaila hari ke 8..uih..susah hati kita..walau hero tecik tenot kita tu aktif je..cuma sesekali die mengadu sakit perut..tak keruan jugak hati mak ini...pegi klinik lain dan diberi ubat angin utk legakan perut yg kembung..ouh ya..minyak yu yee cap limau pun kita dah sapu bagai nak rak..mmg asik buang angin saja..nak kata makan tak tentu hala..tidak jugak..tapi tiba² saya terfikir..mungkinkah susu yang aku minum itu buat punca jadinya hero tecik tenot saya ceri beri..ye ye..saya fikir itu mungkin puncanya..Saya minum susu NesVita yang utk kurangkan kolestrol tu.Bajet nak kurus..Rupanya saya tak perasan ada tulis di tepi "tidak sesuai utk ibu mengandung dan menyusukan"..pangg..rasa mcm nak lepuk dahi sendiri..ouh sayang mummy..sorry..mummy mmg salah...itulah harga yang perlu dibayar oleh seorang wanita bernama emak..saya wajib membayar kesalahan saya itu dgn menjaga sepenuhnya anak saya tanpa sebarang keluhan!atau menjadi tembun sepanjang masa..ouh no.. tsk tsk..soryyy..mummy salah :(

Saya pun stop minum susu tu..malah saya dah beri pon pada kawan saya.Sejak dari itu..hero tecik tenot saya pun dah ok.Sistem pembuangan beliau pun dah semakin baik.Malah baik dari sebelumnya..heheheh..Tahun baru saya di rumah saja.Bersama suami dan anak.Sempat saya balik ke rumah mak saya di cheras.Saja bercuti² an..heheh..Tiba² suami saya pulak mengalami demam yg tak kebah²..Asalnya pening² saja..melarat pulak sampai demam..lepas tu selsema..jenis yg tak boleh bangun..aduh..hati ini sudah gundah gulana..lagi dua hari nak bekerja.. tula..sapa suh tak berani bawak kereta..padan muka aku.. :P  Keesokan harinya, Mr Ajib naik demam lagi.Pening² katanya.Punca sebab selsema tu..

Berbekalkan ubat² an yang ada dlm peti ais, Mr Ajib menahan degil tak mau ke klinik.Dah saya bebel pun tak jalan juga.Katanya baiklah nanti.Sampailah hari Selasa, Mr Ajib tak boleh bangun.Demam panas sangat.Saya cuak jugak.Peluh nya tidak.Tapak kaki dan tangan sejuk.Saya lapkan badan dengan tuala basah.Agak² dah boleh bangun, Mr Ajib ke klinik dengan ayahnya.Saya? terpaksala amik EL.ye..ye..cuti pertama tahun baru sudah saya leburkan..begitu juga dengan hari kedua..tsk tsk..heheh..

Apa² pun situasinya, sayalah Superwoman di antara kedua² lelaki yang saya sayang banget ni.Memang tidur malam saya tidak berapa lena sejak 3-4 hari yang lalu ini.Kerana menjaga suami yang demam.Juga kerana tugas saya sebagai emak menyusukan anak.Dulu saya pernah mengeluh.Sakit badanla.Lenguhla.Saya selalu kata "sebab menyusula ni"..rupa²nya saya tak tahu setiap kesakitan atau ketidaklenaan saya di waktu malam..ada pahala disebaliknya.

Sumber ini saya dapat dari seorang kawan saya di ofis.Seorang mama to be .Saya dpt hard copy.Beliau pun dapat dari kawan².Ada 9 point semuanya.Tapi yang buat saya paling tertarik adalah no. 8 dan no.9.Orang kata sharing is caring.Pada semua wanita, tak kira dah berkahwin atau belum, sudah menjadi seorang ibu atau tidak.. anda wajib baca!

No. 8: Seorang ibu yang menghabiskan masa malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit dapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

No.9: Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anaknya yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya & bila dia hiburkan hati anaknya Allah beri 12 tahun pahala ibadat.

Hebatkan.Percaturan yang Allah sudah berikan pada kita manusia.Cuma kita manusia saja yang tidak tahu bersyukur.Malah selalu mengeluh. tsk tsk..sedih bila teringatkan yang diri sendiri penah mengeluh letih jaga anak..tsk tsk.. Apa² pun..semoga amal ibadah kita diterima Allah.

Kita wanita adalah superwoman. 


p/s: lenguh lengan.injek HPV dos kedua (ni mengeluh ke apa ni?) hehehe



16 comments:

aznee said...

ni karangan ke novel jue? adaptasi.. hehehhe... tgn lenguh! ;p

~ DADDY ADANDO ~ said...

Puan Mak... Nak kurus tapi nasib baik superhero tak kurus sama..!!!

ieda said...

selamat tahun baru dik ;)

..::SangRatoo::.. said...

aznee: ni skrip filemla..kau mana tau..hhaahah

..::SangRatoo::.. said...

Daddy Adando: hhhaha tulaa bang..sib baik die tak ikut "kurus" mcm aku...eheh

..::SangRatoo::.. said...

ieda: Selamat Tahun Baru kak ieda.. :)

ZSqueenbee said...

kak jue, salam tahun bru..moga thun bru ni kita dpt lebih keberkatan dr Allah.

ble bce cte kak jue ni pia bayangkn dri pia di situasi tu.pia penah nanes, rse sgt penat mse mula² jdi mama.danish mse dlm pantang mmg agk mncabar jge die.smpai 1 mse tu pia pk 'pia slalu mharapkn dpt anak ble dh dpt ank nape pelu mengeluh' since dat pia kne kuat kne yakin ini yg pia nk..pia promiz nk jdi mama yg baik n isteri yg btnggungjwp..

(pjg pulak komennye)...

ct shah said...

ye..ye..bila dh ada suami dan lebih2 lagi anak ni mmg automatik tuhan bagi kita tenaga lagi kuat dari lelaki sbb mmg fitrah.saya dulu mula2 eryn lahir pun mmg tak leh terima bila dia tak tido malam dlm pantang sampai habis pantang.rasa nak meroyan pun ada.tapi nasib ada iman lagi dlm diri.dan semua tu mematangkan kita dan membuatkan kita lebih menghargai seorg ibu.:-)

..::SangRatoo::.. said...

ZS: hehehe..takpe panjang² syok baca...insyaAllah..semoga tahun baru ini buat kita semua jadi isteri yg solehah dan ibu yang mithali..yakin boleh! :)

..::SangRatoo::.. said...

ct shah: tula..kite ni baru anak 1..dah mengeluh penat itu ini..mak² kita yang beranakkan kita adik beradik pula bagaimana kan..pengorbanan yang tak terhingga..semoga che yam pun akan jadi ibu yang lebih cemerlang dan gemilang nanti..tahniah! :)

munna said...

KESIAN HERO TECIT TU...NASIB BAIK CEPAT PERASAN APA YG JADI PUNCA .... SELAMAT TAHUN BARU BUAT SANG RATOO SEKELUARGA

Sue-Rya AQ said...

Mummy Jue: selamat thn baru, semoga kita sentiasa dlm lindunganNya..alalalala..budak tecik tenot tu cian2 kt dia..x psl2 jd mangsa keadaan..hehe..kita ni as a mummy, alah bisa tegal biasa dh..pena skali tu ayish bam bam smpi msk hosp, serentak plak dgn babah n kakak demam..x menang tgn sue dibuatnye..syukur sue x sakit ape2 mase tu..mmg ujian dr Allah, mmg tawakal je mase tu..mmg nk xnk kena jd supermak!

Bitt (double IS) said...

hope semua dipermudahkan....saya kalau semua dah baik konpem saya la penutupnya...hehehe

..::SangRatoo::.. said...

Munna : tq munna..Selamat Tahun baru juga utk munna sekeluarga :)

..::SangRatoo::.. said...

Sue: yelah..ni baru je ujian kecil.Harap kita semua kuat dan tabah :)

..::SangRatoo::.. said...

Bitt: hehe..mmg selalu mcm tulaa..yang mak² ni penutupnye..hehehe