Monday, January 09, 2012

"Kisah Adik"

Assalamualaikum Semua dan Salam 15 Safar :)

Hari ni adalah hari Isnin.Hari jatuhnya hukum kes Anwar dan Saiful.Keputusan pun telah dibuat.Apa pun keputusan, saya tak ambil peduli.Sebab saya bukan seorang pemikir politik taksub atau sewaktu dengannya.Yang saya ambil peduli adalah keselamatan dan keamanan.Dengarnya, ada 2 org awam tercedera akibat letupan. Ye..dari ofis saya yg bersebelahan saja dengan mahkamah, ada 3 bunyi letupan kedengaran.Saya tak pasti bunyi bom atau bunyi gas pemedih mata.Yang pasti, saya nampak asap² mcm dlm TV tu..Takut juga bila nampak benda² mcm tu LIVE depan mata walau dari kejauhan.Cuma buat saya terfikir, kenapalah manusia jadi begitu?

Ini juga kisah seorang manusia.Kisah adik bongsu lelaki saya yang ingin saya tekankan di sini.Seorang lepasan SPM.Dari raut wajah yang chinese look seperti seorang pendiam.Tapi suka memberontak.Paling manja dengan saya masa die baby dan kanak² riang ria.Yelah, sebab saya yg tukarkan kain lampin die bagai dari kecik kan.Sekarang tidaklah.Mana macho nak manja² dgn kakak.Suka buat keputusan tanpa rujuk dgn orang yg lebih berpengalaman.Tapi mudah rapat dgn kanak².Contoh:satu²nya anak buah beliau Aaron Ridzqy  :) Juga ringan tulang.Rajin kemas rumah.Contoh:bangun tidur kemas katil (satu contoh yang baik kan)..hehe

Pernah sekali satu situasi mak saya ckp, "adik kau ni nanti dah besar kawen..nak cari rumah sebelah rumah mak ni arr..senang katanya, nak makan kat rumah mak..amik lauk pauk sekali katanya"..haii..saya pun tanye die depan².."bini kau mana?tak masak ke?" dengan selamba die jawab "bini saya model la..kene jaga badan..kuku semua"...haiii..taste tinggi..tak agak²..saya cakap "belum tentu ada model nak kau..perasan"...heheheheh...

Baru² ni, saya balik cheras.Kalau ikut dari plan, minggu tu tak kemana.Tapi disebabkan satu kejadian, saya balik juga.Adik bongsu saya kemalangan.Dia baru lepas isi minyak motor.Baru je nak keluar simpang di Damai Perdana, tiba² ada satu kereta (tak ingat pulak nak tanye die kereta apa) meluru dari arah mana ntah langgar dari tepi.Adik saya kata, die terseret juga.Tapi kereta tu sempat tekan brek.Alhamdulillah adik saya selamat cuma cedera sikit.Abah saya kata, kalau kereta tu tak tekan brek, maybe adik saya takde lagi..tsk tsk :((

Owner punya kereta mengaku salah sebab tak perasankan adik saya yang nak keluar simpang dari stesen minyak tu,sebab banyak pokok² tepi jalan yang menghalang pandangan.Dia sempat tekan brek cuma yelah..adik saya terseret seketika.Motor tak rosak banyak cuma patah side mirror.Kebetulan ada bengkel motor berdekatan, orang sekeliling tolong angkatkan motor adik saya dan owner kereta bayar utk kerosakan motor tu.Adik saya pula dibawa owner terus ke klinik di Taman Taming Jaya.Owner juga bayar bil ubat²an.Lepas tu owner bawa semula adik saya ke bengkel motor.Dan adik saya sendiri pulang ke rumah.Saya mmg sebak dan haru part tu.Yelah, sakit² bawak motor sendiri.Tapi nak buat mcm mana, adik saya tak bawa handphone.Dan nasib baik juga, rumah dekat!

Saya yg dapat berita tu malam sabtu, terus balik keesokannya.Sampai sana, sedih ngk adik yg saya jaga dari kecik cedera mcm tu.Ingat² balik bila mak cakap "ala takde apa..takyahlaa risau..bukan patah riuk pun..takyahla balik"...tetap buat saya risau selagi tak nengok dengan biji mata sendiri.


ni bahagian leher..kene 10 jahitan

ni plak bahagian bahu..kene 5 jahitan.



Oh saya memang ngeri.Tapi pengalaman melihat anak saya Aaron Ridzqy dijahit secara LIVE depan biji mata sendiri dulu, buat saya berani sikit utk nengok kecederaan yang adik saya alami.Yang paling saya ngeri adalah dibahagian leher.Panjang betul ke bawah.Silap² boleh kena urat leher.. gulp!..

Saya cakap dengan adik saya, takyahlaa keluar kalau takde apa² buat sementara ni.Duduk jela rumah dulu temankan mak..Yelah nak isi minyak kan..Benda nak jadi.Kita tatau dan tak boleh nak agak.Saya cakap lagi, semua kejadian ni ada musababnya.Mak cerita pada saya, hari sebelum (jumaat) dia ada ckp dgn mak nak cari kerja.Mak pesan, janganla dulu.Baru lesen L (sebab tengah belajar bawak kereta dgn moto).Kalau apa² kan ke susah.Abah dahla polis kan. Yelah, budak zaman sekarang bukan nak dengar sangat ckp org tua.

Esoknya (hari kejadian), dia nak isi minyak lepas tu nak cari kerja dgn kawan dia tanpa pengetahuan mak. Sudahnya, inilah musibah.Saya pesan pada adik saya.Lain kali dengar cakap mak abah.Bukan susah.Dengar dan ikut.Tak keluar duit pon.Kalau saya dah start membebel, mmg susahlah.Silalah percaya.Adik beradik saya saja yang tau.Walau mcm mana panjang pun bebel saya, walau mcm mana pun marah saya, saya tetap sayang mereka.Dan saya tau, apa² pun dorang tetap rujuk dgn saya.Cuma yelah, kadang² dorang tak buat mcm tu..sebab malas dgr saya bebel..hehe..

Jadi, kisah ini ada tauladan.Setiap kejadian yang berlaku, pasti ada sebab.Namun, jika sabar pasti ada hikmah dari Nya.Peringatan juga kepada anda dan saya sendiri.Sayangilah ibu bapa.Dengarlah nasihat ibu bapa.Kerana kita pun bakal jadi ibu bapa.Kalau anak kita tak dengar kata, mmg sakit hati.Jangan marah mereka.Sebab, kita dulu pun mungkin tak dengar ckp ibu bapa kita.Jadi tegurlah secara berhemah.InsyaAllah.Anak² pasti mendengar.

Assalamualaikum :)

p/s: Ada petua kata Baca Surah Al-Ikhlas atau Surah Taha.Hembus di umbun² anak kala mereka tidur.Dan niatlah yang baik².Surah Luqman pun ada juga.






27 comments:

suwara entertainment said...

haaa..tang letupan tu mmg confirm bom buatan sendiri..dh kuar kt berita td..bahaya!

aduhai..tgk gambar pn dh sakit..apatah lg yg menghadapinya..semoga cepat sembuh..

izyan al-za'im said...

teringat kat arwah adik laki sy.... :(

rencah kehidupan said...

dah calar balar ni, ada ke model nak kat dia lagi...???
ha..ha...ha...
Gurau aje..
Jgn Marah...kitakan BFFCM...!!!
Apapun semoga adik yang bertaste tinggi tu cepat sembuh...

ZSqueenbee said...

kak jue,psl anwar tu mmg xambl peduli.yg penting negara aman & damai..slh ke xslh itu hukuman dr Allah la plak.


yg adik kak jue tu,seriusly xsggup nk tgk..ngilu seluruh bdn..sakitnyee die je yg tau kn..nasib baik selamat..
alhamdulillah..

pia ni pon dr dlu smpai la dh ade mr papa tu haa kalo ade pape suke tnye n rujuk mum pap..kdg kne bebel tp ble pk blk ade btulnye ape diaorg ckp...spe je suke kne bebel...yeahh pia pun dpt anugerah kuat bebel..haha

munna said...

ngeri munna tgk kesan jahitan tu..apa2 pun semoga adik sangratoo lekas sembuh ye

Nazri Razra said...

Sue., tu bukan bom tapi mercun.

Ratoo : Alhamdulillah orangnya selamat.

Tie HT said...

salam kenal,

simpati dgn adik awk..semuga semuanya okay

Bitt (double IS) said...

ngerikk jugak tengok sebab kat leher kann, alhamdulillah selamat semuanya....hope semua dipermudahkan...

ct shah said...

hope adik awak cepat sembuh.tapi mmglah,kalau tak ikut ckp mak abah ni ada jer benda yg tak elok jadi.

wardah @ fie shah said...

kesian :( cepat baik yep! tak sanggup tgk luka sampai mcm tu sekali

Rtp Farra Arisha said...

instinct ibu selalunya benar dan betul belaka. have to believe it always :')

so much pity of your lil brother. hope he'll be getting better after this. insha-allah.

kurus said...

aloor ngerinya dikk
sib baik x jadi yg lebih buruk huhuh

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

sy nak komen pasal kes mahkamah itu..keputusan pun dah kuar..yang penting, saya cuma mahu negara kita aman sejahtera huhuhuhhh

SangRatoo said...

Sue: tula..mmg letupan ..bahaya kan..tak bersalah pun dorang buat hal..kalau bersalah..ish..ntahla

SangRatoo said...

Izyan: Al-Fatihah utk arwah ye..semoga ditempatkan dikalangan org² yg beriman.

SangRatoo said...

Daddy Adando: takpela bang..parot kat dlm..muka hemsemmm lagi..hehehe

SangRatoo said...

ZS: tuler dorang ni..taksub sangat..ntahla..tak suka politik..sukakan keamanan.peace no war~..takpela..kalau bebel tu..bebel tandanya sayang..hahaha

SangRatoo said...

munna: tula..kene jaga makan je..tq munna..insyaAllah baiklah tu :)

SangRatoo said...

Nazri: Syukur Alhamdulillah..selamat :)

SangRatoo said...

Tihara: salam kenal juga..terima kasih singgah.. mudah²an baikla tu nanti..tq Tihara :)

SangRatoo said...

Bitt: yee..mmg ngeri..jahitan panjang² especially kat leher tu..insyaAllah moga dipermudahkan tq Bitt :)

SangRatoo said...

ctshah: betul tu che yam..kadang² mmg kene dgr ckp mak ayah..walau mcm bebel..tapi ada benarnya..kalau kakak bebel? hehehehe

SangRatoo said...

wardah: yep yep..insyaAllah..tq yep! ehheh

SangRatoo said...

RTP Farra Arisha: yes dear..mmg instinct ibu bapa selalu ada betulnya..cuma anak² yang nak ikut atau tidak..insyaAllah, he'll be get better soon.. Anyway, thanks for coming here :)

SangRatoo said...

ieda: itula kak ieda..nasib baik takde apa² Alhamdulillah syukur :)

SangRatoo said...

Sahrom: ws Sahrom..Saya juga pecinta keamanan dan kesejahteraan :)

Nor Idayu Abd Rahman said...

Takut tgk... Igat lagi pale berjahit 9...gara2 xdgr ckp mk jgn melompat kt citu & merungut xnak beli brg...lalu citu nasb malang menimpa...haiyak...raya ke2 lak tu...kelam kabut pkse doc buka klinik....