Wednesday, June 20, 2012

" Hujan di pagi hari"

Anak menangiss..pujuklahh...pujuk sampai dia diam...
Kalau perlu..tangankan..tujuan mengajar...
Bukan dimarah..
Marah yang makan diri..
Marah tu..mainan syaitan iblis..
setan, hantu, pelesit suka girang..

Dalam Al-Qurran pun ada menyebut..
makhluk Allah itu ada di mana²..
sedangkan kita solah pun makhluk itu berjanji..
akan mengganggu anak² Adam Hawa..

Masih marah?
Ingatlah..marah itu permainan syaitan..
Yang biasa disebut²..
Begitulah kalau hati kotor..
Ambillah wudhuk..
bersihkan hati..bersihkan jiwa..bersihkan diri

Diam...

Diri menangiss...pujuklah sendiri...

21 comments:

cheqna said...

perasaan yang memang normal...
yang penting bila marah..istifar..
ingat Allah
syaitan memang suka bila kita marah2

Sue-Rya Qistina said...

bersabarlah wahai hati :(

ieda said...

setuju dik
amarah yg melampau selalu mainan syaitan ..
soo dlm marah perlu juga bersabar ;)

wardah @ fie shah said...

bersabarlah sayang (bukan tajuk lagu)..huhu

yg benar,
biras cap faizah poney.

fairus said...

SEKIRANYA NAFSU AMARAH BERTANDANG DALAM DIRI, ISTIGHFARLAG BANAYK-BANYAK..

syairahmohdanuar said...

manusia paling berani adalah manusia yang boleh control marah dia :') tapi susah kan nak buat?

Mr.Clive said...

sabar...sabar...kalau marah marah,pergi kurung diri kat bilik....ambik nafas panjang2...tak baik dipandang org lain... :)

Rtp Farra Arisha said...

kita marah dan kita sering marah? maka kondisinya bukan tambah baik, tapi tambah parah lagi. biarkan emosinya begitu saja reda. stay positive and be happy!

Nazri Razra said...

Bila marah kita diam. Bila suka kita senyum. Kita kasi "mental" balik kat dia yang suka hasut kita tu.. hehhe

wahida said...

bersabar lah nok...

SangRatoo said...

wahida: tq noks..:P

SangRatoo said...

Nazri: hehehe nanti akan cuba petua tu :D

SangRatoo said...

RTP Farra Arisha: Alhamdulillah..getting better..tq darl :)

SangRatoo said...

Mr. Clive: betul tu..insyaAllah..jauh dari pandangan umum :D

SangRatoo said...

Syairah: tq dik..betul tu..cuma kadang² hasutan syaitan tu melebih²..insyaAllah..dekatkan diri pada Allah..nyah kau setannn..hehe :)

SangRatoo said...

Fairus: tq Fairus.. :D

SangRatoo said...

Wardah: bagila bahu utk menumpang sendu :D hehehe

SangRatoo said...

Ieda: betul tu kak ieda..kene banyak sabar :)

SangRatoo said...

Sue: harap hati dpt bersabar...insyaAllah :)

SangRatoo said...

cheqna: mmg..jahat syaitan ni..meh kite pukul die..hhhehe tq Cheqna..dah abis hanimun? :) hehehe

the tempo of life said...

janganlah dikau menangis. nescaya dikau telah menyuramkan hari yang tenang. huhu