Tuesday, November 20, 2012

"Sarawak-Kuching Part 1"

Assalamualaikum Semua dan Salam 6 Muharram :)

A.W.A.S
ini entry bergambar..hohohohoh
serius..panjang tau entry ni :)

Lama betol saya tak update..bukan apa..pemalas tu tak..tapi sebab setting blog saya semua dah lari..tataula kenapa..tension mak noks.. :P hehe..tapi arini kaka ada raaajin juga..adey²..mari rapat²..kasi dengarr ini chrita.. *abis² mcm slang pakistan jual karpet la ni* tapi sebelum nak cerita..rasa serba salah plak..entry Sabah pun tak abis..tiba² nak cerita Sarawak..hohoh..tak kisahlaa.. :P

Aritu, pada 2hb November sehingga 5hb November (Jumaat-Isnin), saya bersama Mr Ajib dan Aaron Ridzqy terbang ke Sarawak dengan mak abah saya..hehehe..ini kali kedua saya jejak kaki ke negeri ada banyak miow~ pertama kali pada tahun 2007 sebab saya ada kursus..tapi tak kemana sangatlah kan..sebab dah nama pun kursus..so nak berjalan² adalah sangat terhad.

Sebelum beli tiket, mcm² dugaan..tiket mahal..clash tarikh..sampailah dah confirm barulah dapat beli..Alhamdulillah masa tu..Air Asia wat promo end of year dptla murah sikit compared harga sebelum tu..harga tiket keseluruhan utk 5 orang (termasuk Aaron sebab harga kanak² sama dengan dewasa) adalah RM990.00 untuk 4 hari..phew..okla tu..mula²..saya plan utk tiga hari..pegi jumaat dan balik ahad..sekali cek..harga cecah RM1500..*nanges*..cuba pulak pegi jumaat dan balik isnin..jadi RM990.00 terus saya call abah (selaku tuan punya duit..hohohoh) abah kata..OK..wow..geletis aku dgr..sebab akan berjalan sakanla kat sana kan..hohoh.. *terima kasih jugak kepada MAKNOTE2 selaku juru runding percutian* hihihih..  :)) dannn...berkuranglah cuti rehat saya..tsk tsk..

Lagi seminggu nak pergi..saya buat research kat dlm blog dan internet.Mana tempat yang saya nak terjah..hoii..mcm wat assignment kekdahnye..berdraft²..umm...time study dulu takde la rajin sangat mcm tu..hehehehe..ouhhh yee lupa nak mention..Tujuan utama kami ke sana..adalah nak melawat adik lelaki saya yang training polis kat Pulapol Kuching..ada jugak sorang ikut abah..hehehe..rindu plak kat adik lelaki saya tu..tak sangka..percubaan selama 2 kali mintak polis gagal gara² kurus meleding..haha..pastu kali ketiga berjaya sebab dah gomok..kira ayat sedap..dah sasa la..sebab tinggi pun ye kan..

Hari Jumaat, flight adalah pukul 9.45am dan dijangka sampai kat Kuching dalam pukul 11.30am..dalam pukul 7.30 dah sampai LCCT..teruja..saya walau dah berapa kali naik flight pun perasaan nervous masih ada..sampai tak selera makan..sian Pn Jamaliah..tak banyak cakap..sebab nervous..hahaha..tapi Mr Ajib ckp..muka saya yang lebih nervous..demm~..selain beli makanan atas flight tu (ni tak penting pun tapi saya saja beli utk bagi mak abah rasa..) saya beli siap² utk check in baggage pergi dan balik..kalau beli kat lcct mahall noks..so saya beli online terus..pergi utk 25kg dan balik untuk 25kg+15kg lagi takot beg beranak..hihihi..

Tapi..yelah..beg selagi kalau tak isi macam satu rumah selagi tu tak puas hati kan..hehehe..tapi sib baik..semua beg bila ditimbang adalah 25.5kg..lebih 0.5 kg je..sib baik adik tu baik hati..die ckp takpe kak..saya kasi can..tengkiu tengkiu..phewww..seeelamaaattt..tapi aku rasa..balik nanti mmg mcm tak selamat duit ni..mmg kene ni nanti..takpela..hohohoh~

Aaron berbual² dengan Tok Ann..

Nanni kalau bergambar mmg overs :P

ok..Nanni dah lalok..lalok bukan sebab mengantok..lalok sebab nervous..hihihih

huiyoo..mak saya ramping..terima kasih slim²..saya?tsk tsk.. hohoho

saya rasa Aaron mmg ikut Tok Ann..amek gambo tak ngk kamera..
umm..tatau nak describe wajah mak..sebab mcm² ada..hihi..rileks mak :P

sebuk main tingkap..

Flight masa pergi adalah sangat smooth..Alhamdulillah cuaca pagi tu adalah sangat elok..walau masa tu adalah musim hujan kan semenanjung..aku mmg cuakla kalau flight time ujan² ni..berderau darah..sian kat mak la..tapi ok je pagi tu..walaubagaimanapun..berapa ratus kali naik aeroplane..aku tetap akan ngk jam setiap detik *bilo nak sampai nii* hohohoh..~

Aaron tersenyum simpul dpt gift dari "kakak cantik" (stewardess)..gataii..mcm bapak die..tapi aku rasa aku cantik lagi..huh! (ayat puji diri sendiri)..mekap die tebal nok..tak lawa..lawa aku lagi..natural beauty *ayat tanak kalahh*..hohoh..padahal aku mmg tak mekap sebab pagi buta..malass..hohoho

see..cantikkan..*beranik matik puji diri sendiri*..nampak tak encik kat belakang tu..die tanye yg kitorang salah tempat ke..*saya dah bayar tau encik..saya beli online seat ni* ckp dalam hatila kan..hehehe..padahal die salah ngk nombor..tskk tsk.. takpela..saya maafkan..

masa ni dah naik atas..see ngk Nanni..buat² tido..heheh sebab nak hilangkan nervous..sian makk..abah? biasa je..hehehe..

Alhamdulillah..dalam pukul 11.30 am juga sampai di Kuching..otomatik rasa mcm orang Sarawak..yuhuuu beshnyerrrr....tapi biasala..menunggu beg semua kan..

Sampai je Airport Kuching..on je hp..tepon mak berdering²..ocaayy..orang kampong dah tepon..hohohoh..ikan masin terubuk..bla blaa..kek lapes..bla bla bla..hehehe..ok ok beress mak kata... Aaron teruja ngk beg jalan atas tu.."mana beg kite mami..mami, beg kite  mana?" perasan tak soalan die tu..ulang² je tapi tuka depan belakang je..hohoh

over tak..gambar beg pun nak amek..hohohoh

eh..En Jamian tersenyum..mahal gambo ni..kene framed! hohohoh

see..tengok semua² gambar atas ni..mata mak manjang terpejam..die kata tak abis pening..nak muntah..hehehe..sian Nanni..kita dah sampai Sarawak ye mak..bukak mata..bukak..hehehe..baru 1jam 45min perjalanan ni mak..belom pegi Sabah ke...mak buat ayat penyedap hati..mak ckp "ni kira mcm mak pektis kalau ada rezeki nak wat Umrah nanti"..ok mak..insyaAllah amin :)

Ouh ye..sebelum flight..saya dah wat research utk kenderaan sewa..uihh..macam² kereta saya survey..boleh tahan harga sewa kereta kat sana..nak sewa kenderaan plus pemandu pun mahal boleh tahan..akhirnya..saya decide guna khidmat sewa kereta dengan En.Akmal..very the very recommended u olls..saya jumpa En.Akmal dalam mudah.com..selepas tertarik dengan iklan "akan dapat half price masuk ke Kampung Budaya" woww..mmg tempat tu saya nak pergi kan..so, mmg mak tak tunggu terus..saya call En Akmal dan deal dengan dia..so, sampai je di airport Kuching, En.Akmal dah sedia menunggu...siap telefon kita lagi..saya suka servis sebegini...hehehe..ouh die orang semenanjung (kelate gomo kelate) tapi duduk lama di Kuching untuk bisnes ni..dannn..bujang..boleh tahan hemsem..hohohoh~

Khidmat Sewa Kereta di Kuching
En.Akmal : 013-888 3051 / 012- 848 4294
(half price masuk ke Kampung Budaya / Cultural Village)

Tapi saya ada tanye En.Akmal, kalau kita tak gunakan khidmat sewa kereta beliau, tapi nak dptkan separuh harga utk entrance ke Kampung Budaya tu mcm mana..En.Akmal cakap..kalau boleh..gunalah khidmat sewa kereta dia tu..boleh saja nak dpt half price tu..tapiiii mestilah lebih dari 5 orang dewasa ke atas (tidak termasuk anak²) ok..so, rasa² tanak guna sewa kereta En.Akmal tapi nak dpt half price..make sure rombongan kiah u olls..mesti lebih dari 5 orang dewasa ke atas..ok nokss?? :) baik tak die..baik kan..hehehe..i loikkeee

Tapi kat Kuching, kami drive sendiri..so dari airport dengan bantuan waze ala² gps dan charger pinjaman abang Ipar..Mr Ajib drive..wow..teros otomatik dah tau jalan..hehehe..mmg membantu sangat²..cuma jalan agak jem sedikit sebab jalan under construction..tapi ok je..taklaa jem terok..ummm ouh ye..saya sewa kereta Proton Waja..okla kan..hehehe.. :)

Mula² survey hotel..mcm² hotel saya survey..apartment pun ada..saya nak kat area waterfront jugak..heheh..saja gatai..harga boleh tahan..survey punye survey..akhirnya..saya booking Hotel Abell untuk 2 malam..dan Hotel Grand Margherita utk 1 malam terakhir..mmg gatallah kan sampai dua hotel (sebab nak mandi pool last tu)..dedua hotel ni dekat² je..bersebelahan..berdepan pon..kiri kanan ada shopping complex..sarawak plaza tu..mmg strategik..KFC..McD..Pizza Hut semua ado..sedia duit je..hehehe..

Sampai je kat Hotel Abell..terus teruja..sebab decoration sangat cantek untuk hotel jenis budget..cantiklah..bersih sangat..kat main lobby je dah teruja..sama mcm saya ngk kat internet dan blog² masa wat research sebelum ni..tapi rasanya lagi cantik ngk live..hehe

main lobby..
Aaron suka benar ngk air kat situ..sebab ada fish :)

ni dekat area counter ke main lift..

ni main counter..

cantik kan!..harga untuk satu malam adalah RM177.60 nett with breakfast untuk bilik jenis Superior Queen View..ni harga government rate ye u olls..normal price adalah RM197.60 nett without breakfast..ada satu bilik jenis Superior Queen..saya tanyelah orang hotel apa beza Superior Queen dengan Superior Queen View..mereka kata yang takde View..ada tingkap tapi tak boleh bukak..yang ada view..ada tingkap boleh bukak..oooooo..so saya pilih yang ada view la..hehehe....ouh ye..untuk u olls yang plan nak duduk sini..just to inform u olls..ini satu²nya hotel yang mengamalkan udara bersih sebab..perokok sila merokok di luar bangunan! hohoh..saya suka saya suka *ala² Mei Mei cite upin ipin tu..puas hati kite..tapi Mr Ajib ok je..die keluarla carik port..tapi pihak hotel tu baik..ada disediakan kerusi dan meja utk perokok tegar di kaki jalan di bahagian luar main lobby hotel tu utk lepak² hehehe.. takla aku kejam sangat dengan suami kan..ok apa :)

meh ngk gambar dlm bilik pula..heheh bilik mak abah dengan bilik kitorang sebelah² je..ouh ye..hotel ni takde bilik jenis connecting room ye..kalau ada bagus jugak kan..bolehla Aaron lari² seluas alam..hehe eh tapi satu bilik je pon selesa jgk tau..

abaikan model katil ni..tak menyabar baring atas tilam..siap bukak suar jeans..lengit agaknye..

eh..hye sayang..hohohoh~

tempat menyolek muka dengan tv di dinding..hehehe..channel wajib tu adala..mcm tv 1,2,3..yang Astro ada bape channel je..tapi sukan ada..sukalah Mr Ajib..tapi tak nengok sangat..sebab penat kan..sib baik ada CINEMAX..layanla jgk..tapi Aaron suh bukak "mami..nak BabyTv.." umm haila anak..nantila tunggu mami beli hotel ni tambah baby tv..hohoho~

bilik ayorr..plus jamban..nak mandi sambil ngk tv pun boleh..hohoho..

cantik tak cantik tak??!!!..ok apa kan..kira hotel budget yang bersih, cantik..kemas, deco pun menarik stylo very cozy..ok laa..hehehe..pastu konsep bebas dari asap rokok.hihihih..dalam pukul 2.00 petang..lepas check-in kami keluar semula..sebab nak makan tengahari..lambat kan..sib baik budak kecik tu..dah bagi makan siap²...makanan dari dlm kapal terbang tu mmg saja oder lebih utk die utk kes² beginilah..so takla risau sgt die kebulur ke apa kan..

Tepat jam 2.00pm jumpa Kak Yan..pegawai MATRADE yang bertugas kat Kuching nun..hehe..die ngan husband die je..hehehe..die lanje² kitorang smer makan..yea..tengkiu kak yan ngan en suaminye..semoga murah rezeki..amin..mula² plan nak makan kat RJ Ayam Bakar..kebetulan hari Jumaat tu..agaknye tutup..takde rezeki nak makan kat situ..sudahnye pusing² makan di restoran apa ntah lupa plak..hohoh..sedap jugak..saya oder ayam penyet..tapi tak makan sebab abiskan makanan mee kolok utk Aaron..sudahnye bungkus ayam penyet tu..makan kat hotel..hohoh..

kak yan baju belang² ..baju merah en suaminye..sangat peramah mereka berdua..tq lagi sekali kak yan sebab lanjer²..hohoh..lepas makan² borak²...terus pulang ke hotel..tak semena..kereta sewa kitorang kene saman..hohohoh..tataula nape..tapi en suami kak yan kata die akan tolong setelkan..adehh..rasanya mcm parking kat tmpt letak kereta..tataula kenapa kene saman..ouh ye..kat sana..kene pakai mcm sticker utk park tepi² jalan tu..mcm kalau u olls pergi Melaka..kene beli sticker tu banyak²..ha mcm tulaa..hihihi..tq lagi sekali kak yan and en suaminye :)

Sampai hotel, lepas mandi badan dah segar..perut dah kenyang..mata mmg mintak dibelai..terkatup²..air cond plak membelai² badan tu..ummm terus zzZZZzz..dalam pukul 5.00pm siap² untuk jalan² di sekitar waterfront..hehehe..weiii..panjang gilerrrrr entry aku arini..hohoh..dulik la haii..aku tgh datang mood kerajinan ni..silalah u olls layan..*wink*

dari Hotel Abell kitorang menyusuri jalan² yang ada..lalu depan Grand Margherita..pastu ada shopping complex siap ckp dengan mak abah..nanti kite makan kepsi je la..hohoh (mcm kat kl takde..) :P heheh..sampailaa kat satu tempat...

gambar wajib dengan cat statue..hihihi..~ miow..

Tok Ann and Nanni..bukti sampai Kuching, Sarawak :)

nampak kan MCD tu..tu shopping mall..sebelah Popular tu je Abell Hotel :)

jalan² kat area Waterfront..syok weh..jakun jap :)
tapi sepanjang jalan kat waterfront ni..bersih dari segala sampah sarap :)

papa asik amek gambar orang je kan..kasik can plak..tapii..
oversss :P anak? biasaa je hohoh..

ewah~

rasa mcm jurufoto hebak plak amek gambar ni..
saya suka saya suka :)

time malam..cantik tau :)

punyala leka berjalan..sampai maghrib ok..sempat mak, abah ngan Mr Ajib solat kat surau yg ada kat tepi jalan tu..saya dan Aaron menunggu kat luar sambil makan keropok lekor..eh ada org jual tau keropok lekor kat area waterfront tu..rasa jakun plak..ada jugak orang jual² survinior semua..tapi saya tak rasa nak membeli lagi..hohhoho..lepas tu..patah balik semula dan singgah makan malam dulu kat KFC..dah kenyang barula gerak semula jalan ke hotel..tak rasa pun penat jalan tu sebab...kita akan ralit tengok permandangan yg ada kat sekeliling..yela tempat orang kan..mmg rasa kagum.. sampai bilik hotel..terus mengeroh..heheh..okla..panjang bebenor kekdahnye..org yg menaip pun dah fenat..org yg baca apa ntah lagi..ada ke yg baca ?demm..hohoho..nantikan kesinambungan part 2 ye..hep hep hep horeyyy~

enjoy reading :)

suwara entertainment said...

best best best. rindu moment mase pegi sane dulu. pegi sana pun sbb kije. lg la heaven kan. cuma mase tu pegi time belum gaji. so, x bole nak berbelanja sgt pun. huhuhu

Anum said...

syok jalan2

wardah @ fie shah said...

panjang entry kau kali ini..syabas! hai aaron muka macam tok ann!

NM02 said...

mak mu dari belakang mcm mu sebiji noks

haah la... anak mu ikut atoknya, bergambar tak pandang kamera

next plis!

lynda said...

seronok nyer pegi holiday....

Cho Zila said...

akak pergi 10 tahun sudah.. dah berubahpun kuching kot..
mmg nak puji mak u memang sangat slim kalau dari belakang memang tak sangka nanny tau...
buat saya teringin nak gi kuching lagi.. tunggu air asia ler nampaknyer...

LYAfrina said...

tq for sharing info2 tu ye...

hotel tu mmg nmpk selesa sgt2... lya bila la leh smpai sini agaknyer....

** a ah... nmpk muda jelita lagi mak awak..