Friday, June 20, 2014

"Langkawi (21 - 24 Mei, 2014) Day 1 "

Assalamualaikum Semua dan Salam 22 Syaaban :)

Bila datang rajin tu..berderet² pula entry nya ye..hehehe..

Aku dah lama tak pergi Langkawi.Sangat lama.Rasanya last masa aku kecik² kot.Aritu ada rezeki lebih sikit.So bawaklah mak abah jalan²..sekali hangkot adik beradik..cumanya..adik perempuan and suami beliau saja yang tak dpt mengjuinkan diri sebab kekangan masa dan kerja.Yela..tarikh yang aku pilih pun mmg time kerja..siap paksa abah, Mr Ajib and adik² aku yg keje dan belajar tu cuti jugak..Aaron pun kene ponteng tadika..hehehe.. "bila kak long kawasan tunjuk kuasa" :D"

Tiket flight macam biasa beli dari tahun lepas masa promo..AirAsia la..so, masa tu KLIA2 dah dibuka pada 9hb Mei..so tarikh aku tu memang dah kat situlah nanti..takyah hegeh² gi lcct pulak kan..Ok.Perjalanan bermula pada pukul 9.00 pagi dari Gombak menuju ke Cheras terus ke KLIA2..flight adalah pukul 12.45 tghari..sebabkan hari tu waktu bekerja dan sebab tanak nyusahkan sesapa di dalam hal percutian ini..maka aku chartered satu van pergi dan balik..tapi orang airport sebut taxilimo..aku ngk mcm van je..pregio kot..boleh muat dalam 10-12 orang tapi maybe agak padat..kitorang 8 orang saja so selesa jugakla..hehehe..aku dpt contact taxilimo ni dari sepupu Mr Ajib yang kerja kat MAS..so dptla harga kautim gitu..

Abg Din TaxiLimo : 019-2466889

So, agak² nak menggunakan khidmat taxilimo Abg Din ni..boleh call beliau..ada watsapp sekali :)

punyalah nak cantik dalam gamba..muka anak pun ko 360 kan..hihihi :P

Mr. Ajib duk depan utk kawankan dengan Abg Din

abah mesti tak pandang kamera..mak happy..
Alhamdulillah :)

Iklan Gigi
Perkenalkan adik² lelaki dalam keluarga ..dari Kiri anda..
Baju Hitam :Adik No.3 Amirul skrg kerja Polis Trafik di Balai Polis Kluang Johor,
Baju Merah: Adik No.5 si bongsu Azrul belajar di Kolej Komuniti Kuala Langat, Banting
Baju Biru: Adik No.4 Haikal dah abis belajar masih terumbang ambing kadang² kerja ..bila aku balik je cheras..tiba² dah berhenti..pastu mak tepon.."diana..adik ko dh keje bla bla"..ha gitulah.. hihihihi..tapi dialah peneman mak abah kat rumah sekarang ni..

Ok.Kat seat belakang adik² aku ni boleh muat lagi 3-4 orang tapi sebabkan kitorang tak ramai..Abg Din tutup seat dan letak beg dan luggage kitorang je :) Tapi bagi pandangan aku lah..10 orang maksimum rasanya. Tu pun aku rasa dah padat belum campur beg korang kan..belum campur beg beranak pinak lagi balik tu kang..

Selesai je urusan bayaran kat Abg Din, terus kitorang bergerak masuk ke KLIA2..ummmm cantek jugak..tempat baru kan..tapi buat yang tak penah sampai lagi..jangan leka dengan pemandangan di situ sebab korang kene tempuh shopping mall dulu..kalau leka boleh tertinggal flight..agaknyela..hhihihih..sebab aku mmg fokus utk naik kapalterbang so takde nye aku nak pandang² itu ini..semalaman aku pening sampai muntah terkenangkan esoknya nak naik kapalterbang ...gayatttt :P

posing dulu..bukti nak beratur hahaha~

Selalu yang aku tekankan dalam hal nak naik kapalterbang adalah check-in baggage.Aku taknak silap dan terkena mcm balik Sarawak dulu.Beli dan borong barang secara membabi buta..nah amik ko kene bayar extra luggage..mahal dari beli online..choii..so kali ni aku sangat strict dan fokus..dari KL - Langkawi aku beli siap² 15kg+20kg=35kg..lepas dh timbang Alhamdulillah..luggage mak abah dgn luggage aku anak beranak only 31kg..pheww..selamat..selalunya..mmg selamat utk time tu..balik yang kes beg beranak tu yang telan air liur..adehh...adik² aku paksa dorang bawak beg sandang masing² utk handcarry je dalam cabin :P sorry..along tak kejam.. hihihi

Lepas dah selesai urusan beg..terus jalan lagi..tempuh shopping mall lagi jalan jauhh ke dalam untuk ke gate kita berlepas lah..

ha..abah pandang kamera..tapi tak senyum plak..hihihih :P
walau dari semalaman aku tak selera makan dek kerana pening dan muntah² sebab gayat nak naik aeroplane..tapi tetap nak pose..360 plis! :P

wah mak..eksen nye cara pegang henpon tu..hehehe..masa ni ada lagi sejam menunggu utk depart..oklah tu kan..awal sejam..leh lepak²..jalan² dalam tu.. :)

permandangan luar dari gate berlepas :)

tu gate kitorang pada hari itu J6.patut kitorang duduk dalam tapi semua nak duduk luar dekat dgn toilet senang nak ter shi shi ke..nak ter uk uk ke..nak lagi ada bawak budak kecik kan.. :)

Uncle John/Amirul bermurah hati belanja makan baskin robbins..yuhu..

Tepat dalam jadual pukul 12.45 kitorang berlepas.Satu gambar dalam flight atau gambar yang berdekatan aku tak ambik sebab tgh pening..berdebar²..nak muntah dan sewaktunya..yang aku tau aku baca doa banyak²..dan tengok jam "biloo nak sampai nii" haha..walau 45minit perjalanan tapi aku rasa mcm 45 jam je..huhuhu..aku beli jugak makanan dalam flight utk semua..kebanyakkannya Nasi Lemak Pak Nasser lah..sajalah beli bagi adik² aku merasa makan dlm flight..kesiann deme..ye dak..hihihi..tapi dorang ok je..takla jakun..aku je kejap² ngk
dorang..ok ke tak..siap tido lagi..padahal..diri sendiri :P

Phew..Bila Kapten kata dah nak landing..lega hati mak..huhuh..rasa nak diciom² je kapten tu..hohohohoh..Perkara pertama yang perlu aku buat bila dah landing tu..aku kene on hp semula.Aku kene call agen kereta dan owner homestay yang aku dh book sebelum tu.Sebabkan dah lama tak pergi Langkawi, aku tataupun dalam airport Langkawi tu ada deretan agen² kereta sewa.Punyalah aku call Kak Ina ni tanye die kat mana..Rupanya dia dah nampak aku dari kejauhan..hihihi..lepas dah amik kunci dan setel bayaran, dapat kereta terus ke homestay yang aku dah book tu.

Menyusuri perjalanan di sepanjang Pantai Chenang amatlah mendamaikan..serius..macam..wahh..Langkawi dah majulah..hihih..padahal aku aje yang dah lama tak jejak..ada Chenang Mall bagai..sebelum ni duk tengok dan preview kat blog²..mmg mcm itulah..ok.Tak susah pun cari homestay tu.tepi jalan aje.cantik.homestay ni aku dpt review dari blog² semua kata ok.Sebelum ni aku survey kat hotel, chalet tapi tak menepati citarasa aku.Lagipun abah aku tak suka sangat makan kat luar sebab dia cerewet sikit.So aku booklah homestay yang ada dapur.Dah dapat kunci dari owner..dah setel bayaran..terus kuak lentang atas katil..ehehehe..

Pukul 4.00 petang macam tu..kitorang kuar dan jalan².Sambil cari barang basah untuk masak malam tu.Singgah sebentar kat jalan tepi airport yang popular dengan laksa ikan seekor tu.tapi yela..aku tak makan laksa so tak hairan sangat..hehehe..

sebenarnye selain laksa..ada banyak menu lagi kat situ..kitorang masa tu makan mee hun sup..wuihh sedap habak ang! hihihih kot lapar kan.. pastu oder kepak ayam 2 mangkuk..pedasss..sedappp..:P

cantik view kat sini..Subhanallah.Berlatarbelakangkan Gunung MatChincang..situlah kereta kabel naik sampai atas puncak :)
Ok.Dah puas minum² petang..terus cargas cari barang dapur.Tips ye untuk u olls yang datang Langkawi nak main masak²..kat area Chenang susah cari barang basah.Sila cari area Kedawang atau area kampung² tu..pasti ada ;)

Lauk malam tu:
Sup Ayam, Ikan goreng, Telur Goreng, Sayur kobis soon, dan keropok ikan belen makan dalam kereta :P
Alhamdulillah ABIS!
Abah lauk begini dia lagi suka dari makan kat luar.. :P
Malam tu..aktiviti berehat² saja.Sambil fikir esok punya agenda.Huh! Macam joyah tangan ni menaip.Laju.so bila datang kerajinan..akan di update next entry ye :

Bye :)
Assalamualaikum :)
^_*

Anum said...

best kan jalan2

Nurzakiah Hanum: haah..best..dapat release minda sekejap.. :D

NM03 said...

mcm kenal itu rumah, itu pinggan, itu meja makan, itu periuk, itu dapo... hahahahaha

SangRatoo said...

NM03: hahaha tunggu..nanti akan ada nampak semua lagi mcm kenal..hehehehe..

wardah @ fie shah said...

Dah abang2 sado dah adik ko Jue..haha

SangRatoo said...

wardah: iyolah..tak lamo laie dapekla adik ipar pompuan..hohoho