Tuesday, October 26, 2010

"Kisah Atok"

Karman Karto nama diberi..

Hoh..JAWES? harlaa..nama jawa..takkan saya nak kata nama omputeh..gila ke hapa...(sambil senyum sumbing)..bapak saya pon jawa jugak..kalau saya nak tipu..nama saya pon sah² ada unsur jawa di situ..juliana bte jamian bin ponijam..tak kesahla jawes ke apa ke..janji rock..bapak saya jawes + melayu + banjar..mak saya plak banjar + bugis + melayu + cine...nanti anak saya akan ckp kat kawan dia..papa saya nogori + kelate + melayu..mummy saya plak melayu + jawes + banjar + bugis + cinet..hoh..mcm hebak!ngader²..hehe..ok ok ni bukan nak cerita pasal saya..ni nak cerita pasal nama di atas tadi..

semula..

Kisah Karman Karto..lelaki ini saya panggil atok..beliau adalah sepupu kepada arwah atok saya iaitu yg bernama ponijam tadi..maknanya beliau adalah pakcik sedara kepada bapak saya le kan..makanya kami adik beradik panggil atok le kan..

Atok sekarang hidup sendirian..isteri beliau dah meninggal 5-6 tahun lepas kalau tak silap saya..atok bermastautin di Bdr Tun Razak nun..dari saya kecik dua beradik saja..sampailaa dah jadik lima ni..sampailaa saya dah kawen beranak pinak..mmg dgn kami lah atok rapat..atok takde anak dgn isteri beliau ni (yg kami panggil NekTok..Al-Fatihah utk Nektok jua utk insan² yg telah pergi dahulu..amin)..tapi atok ada anak tiri iaitu anak kepada isteri beliau dgn suami terdahulu yg kami panggil ceknor..ceknor duduk Jb nun kat Mersing..beda'ah jauhnye..jadi jarang le dtg..cuma sesekali melawat atok jika kelapangan..takpe kami paham..tapi...atok ada anak sedara..yg duduk dekatnye takle jauh mcm kelantan dgn johor..nunn kat kajang..jauh sangatkah?

Masa saya kecik² dulu dua beradik saja dgn adik perempuan saya..kami selalu ke rumah atok..main² tumbuk inai kat tepi umah beliau..ada pokok inai disitu..mmg kerja kami berduala membotakkan pokok inai beliau..Nektok tak marah pon..Arwah Nektok plak ske makan jamu..walau dah tua..tapi badan masih bergetah seperti Pengasas Jamu Mak Dara..gaya2 arwah Nektok pon mcm tula..sebijik..(tersenyum mengenangkan arwah Nektok)..dulu Nektok rajin bagi mak saya petua² jaga badan..umm..harammm mak saya nak ikut..heheh..Arwah Nektok dgn mak saya kongsi minat yg sama iaitu bunga orkid..bila sabtu ahad, selain bawak kami berdua gi taman burung, kami akan dipaksa ikut ke taman bunga orkid..nak beli ORKID lah..

Kalau mak abah saya kerja..mmg kami berdua akan dipost ke umah atok..bukan jauh pon..naik moto honda civic tu sampaila kami kat sana..atok masa tu masih bekerja dgn NST..pandai ckp omputeh tau..bila malam..atok n nektok bawak kami berdua jalan² ngk lampu kat KL..hoh..masa tu kira cam bestlaa kuar malam² ngk lampu kat tepi² jalan yg gantung² kat pokok..besh woo.especially area Istana..hoh..mcm gi KLCC jee..(masa tu takde lagi)..hehehe..Bila nak balik umah..atok n nektok akan hantar naik keta..ok..siap singgah kedai dulu belikan kami dua beradik aiskrim dlm tupperware tu..hoh..masa tu kira cam besh woo..hehehe..umm..tu dulula..masa kecik²...ummm..

Lepas Nektok pergi..tak lama tu..atok pon retired dari NST..yela..dah biasa bekerja kan..atok kerja jadi dreber bawak van roti manis tu..hehe..sedap..tapi tak lamala..tiba² atok terasa nak "berhijrah"..atok mula belajar kat sekolah² pondok..kadang kat Kelantan nun..kadang kat Pahang..nengokla mana² die nak pegi..jadi, Abah saya la yg hantar..kadang² hantar kat stesen bas saja..sesekali penah gak saya kene khutbah "bila diana nak pakai tudung ni..kan cantekkk"..hehehe..mulut saya ni ringan je ckp "heheh..atok doakan laa..semoga diana pakai tudung yeh.." sambil menyeringai..thee hee hee..(sebenarnye nak kaber malu) :P

Kemudian kisah rumah atok jadi isu..atok dgn ikhlasnye telah tukarkan nama hakmilik kepada abah..tapi banyak campurtangan..pada mulanya abah mmg tolak abis² an..sebab abah takmo org kata abah nak harta atok..tapi atok berkeras..atok kata..abah dah mcm anak sendiri..kitorang adik beradik dh mcm cucu sendiri..harapkan anak saudara..semua kata ada hal la apala..setelah hal tukar nama selesai..sedara mara belah atok mula pandang sinis pada abah..sian abah saya..huhu~.. anak tiri atok iaitu ceknor setuju dgn keputusan atok..sebab die tau..abahlaa yg amek tanggungjawab menjaga atok dan nektok..org lain wat tatau je..dorang tu siap tanye lagi mana geran dan bla bla..ada ke patot! Kini rumah atok tu disewakan..tapi duit sewa tu abah saya tak amek pon malah dimasukkan ke dalam akaun atok semasa beliau belajar di sekolah pondok..

Setelah waktu berlalu..atok kini sudah tak sehat..beliau pon sudah tidak pergi lagi ke sekolah pondok disebabkan kesihatan yg terganggu..atok pon dah selalu sangat ulang alik ke hospital..abah dan makla yg uruskan..baru² ni..mak mintak tolong saya lawat atok di hospital sebab abah kerja dan tak boleh keluar..saya plak agak serba salah, sebab mr ajib kene kursus..bincang punya bincang..mr ajib kata kereta die tinggalkan jadi saya cuma perlu ajak sesapa temankan..kalau nak harap saya bawak kereta..mmg tak sampaila..hehehe..saya pegi lawat atok dgn dua orang kawan seunit ofis saya..Sedih dan terharu..bila atok kata "atok takde sapa² dah..korang sajalah yg atok ada" saya nak nangis..kawan saya pon dah bergenang air mata..huhu~...sejak dari tu..atok semaken sakit kuat..sekarang atok ada di rumah cheras..abah kata..dah tak boleh anta kat rumah dia (atok duduk kat sebelah rumah beliau yg disewakan..ada tanah sikit tmpt pokok² inai dan bunga² orkid di sebelah rumah tu jadi dibuat rumah lengkap ruang rehat, ruang tido, ruang dapo, ruang bilik air dan tandas)..

Bukan tak penah ajak atok duduk dgn kami kat cheras tu..dah beratus kali..tapi die tanak..tanak menyusahkan kami katanya..malah die plak berkeras ajak kami duduk di rumah beliau tu..(sebelum ditukar hakmilik)..selepas tukar pon..abah masih tanak duduk situ..abah tanak org kata die nakkan harta atok..jalan paling mudah..abah sewakan..jadi duit sewa tu abah bagi pada atok..buat belanja dia..sekarang ni atok dah tak larat nak wat apa² aritu atok jatuh..disahkan kene penyakit angin ahmar tapi baru peringkat awal..ummm..atok pon tak boleh nak bercakap dgn jelas..sian atok..

Sesekali ada juga anak sedara atok yg duduk kat kajang nun datang melawat..Biasala..masing² dah tua kan..jadi takdela nak berbalah pasal isu rumah tu..Kiranya semenjak atok sakit ni, hubungan dah pulih semula..ni hikmah ni..Sekarang atok dah makin kritikal..perlu dipapah utk ke mana²..beliau lebih selesa berbaring saja..tiba² adik perempuan saya telefon..bagitau..mak dan abah tadi bawak atok gi HKL utk rawatan susulan..tapi yg tak beshnye..result aritu kata..atok kene penyakit kanser paru²..umm..uwaaaaaaaaa..sedeyy kite..dah merebak ke saraf² beliau..terus saya telefon mak tanye hal yg sebenar..umm..ntah..takleh nak bayangkan apa yg terjadi nanti...mak kata..HKL suruh balik dulu..nanti atok akan direfer ke Hospital Selayang..

huhu~ sedey... (tiba² air mata bergenang)..

9 comments:

ana said...

semoga atuk cepat sembuh...

Mama Arissa said...

sedihnya kita dgr pasal nih..erm fobia tahu pasal penyakit ni sbb dh penah rasa bila org yg dkt ngan kita kena..byk2 bedoa semoga atuk cpt sembuh yek..

..::SangRatoo::.. said...

Ana: yela ana..semoga atok cepat sembuh..sedeh lihat keadaan beliau begitu..

..::SangRatoo::.. said...

Mama Arissa: saya belum penah dikelilingi oleh org² yg sakit kronik begini..jadi ini pengalaman pertama bagi saya dan keluarga..semoga kami tabah menjaga atok..

..::SangRatoo::.. said...

ana & mama arissa: tq ye tinggalkan komen.. :)

wardah said...

ko xpernah ckp tq bile aku komen. kenape? kenape pilih kasih ni? hahaha. semoga atok cpt sembuh. amin.

..::SangRatoo::.. said...

wardah: hoh..terkejut saya..wardina kan ni?tq ye sebab tinggalkan komen..terkagum saya sebentar..hehehe.. :P

Ati Masrif said...

penyakit2..moga atuk cpt semboh

salam perkenalan dah flw..jom flw kak ati

..::SangRatoo::.. said...

Ati Masrif: salam kenal kak ati..baheklah! :)