Monday, September 26, 2011

"Sihat Itu Penting.Cantik Itu Perlu"

Assalamualaikum Semua.
Salam 28 Syawal.
tsk tsk tsk..lagi dua hari syawal akan habis.. :)


Baiklah...berbalik kepada tajuk di atas...tapi tidak terlalu kene mengena dengan diet yang saya sedang lakukan.. booo..booo..hari ni je dah batal diet..hahaha..lantakla hai..hehehe..

Saya seorang yg mmg kurang kalsium..Itu bukan bermakna saya ni terlalu kurus sebab kurang kalsium..tembun duk ada...hehehe.. pernah sekali, masa saya preggy kali pertama tetapi gugur akibat kandungan tidak membesar seperti biasa, ketika kandungan saya berusia 2 bulan, saya mengalami sakit gusi yang teramat sangat...sampai pening² kepala..sakit tatau nak katalah..bila dah mengandung tu, doc tak boleh bagi sembarangan ubat..abis² pon ponstan yang kurang dosnya..tapi yelah, bertahan sejam dua jam saja..lepas tu..sakit datang balik..

Ingin dijadikan cerita, ketika kandungan sudah hampir 3 bulan, kandungan saya tidak membesar seperti biasa..heart bit pun sudah tidak ada..sedih bukan kepalang..selepas "cuci", lama kelamaan sakit gusi saya pun hilang..yelah..saya kan tiada pengalaman..barulah saya tahu, bila ibu² mengandung, anak yang dikandung akan menyerap segala zat² dan kalsium dari ibunya utk tumbesaran..kalau ibu pun kurang zat dan kalsium, mcm mana anak yang dikandung nak membesar dengan baik?

Saya terima ketentuan itu dengan redha..mmg sedih..Alhamdulillah..selepas 6 bulan kemudian, saya disahkan mengandung semula Aaron Ridzqy dalam perot mummy..bila tau je saya mengandung, waktu tu saya tengah appointment jumpa doc di klinik ofis saya..kebetulan, waktu itu saya nak ambil injection hepititis B utk dos yang kedua..hampir je doc nak inject saya sambil keluarkan peralatan tersebut, ringan mulut ni terus ckp "doc, pagi tadi saya cek air kencing, kalau dua line biru tu naik, mengandung kan..boleh ke inject ni" ishh..doc hampir menjerit kecil.."kenapa baru ckp niii..nasib saya tak inject awak..tahniah"..hehehehe..boleh gitu..tapi saya suruh doc cek semula..dan mmg positif..

Semenjak tau diri ini mengandung, waktu tu saya mmg minum susu..ceh ceh ceh...masa ni jelaaa..sebab saya serik nak rasa sakit gusi mcm pengalaman lepas..tak sanggupp thokkkk (ni ayat hantu bonceng)..hari² ni minum susu..ANMUM..kelas thokkkk..asalkan dpt sample susu pun i minum jee..tapi..tapi..lepas je fasa 3 bulan pertama..tak selera dah pada susu..ish..rasa nak muntahh je..ngk pembungkus susu pun loya..hahaha ..sebab masa tu..saya duk ngidam buah delima..

Disebabkan saya tau diri ini kurang kalsium, dan saya tanak kene sakit gusi tu lagi, asalkan check up saja, doc akan bekalkan saya ubat tambah kalsium..hehe..senang..telan dan togok dengan air..tapi tu lah..kadang² pil banyak² ni pun boleh buat tekak saya kembang..tapi saya gagahkan diri..dan hari ni setelah hampir 2 tahun (ikut umur anak) meninggalkan susu, waktu lunch sempat ke tesco..tiba² terpandang susu..

tiba-tiba....

saya cakap dengan rakan saya merangkap biras.."sebabkan dah masuk umur 3 series ni..rasa mcm kene beli susu jugak" hahaha..tapi saya amek perisa coklat..takut kembang tekak..kawan saya yang lagi sorang .. "aku minum susu yang bancuh punya" statement sapa ni..cuba teka geng² divas oii..hahaha

baiklah...saya harap saya akan minum susu ni berpanjangan..sebab kadang² misi saya tu hangat² taik ayam je..heheheh...



ni lah susu tu..saya beli ANLENE..
ouh yang lagi satu tu..konon nak cantikkan kuku juga..tapi punyalah malas..baru ibu jari tangan kanan je saya buat..
jangan harap nak cantek laa juliana oii..dasar pemalas betul..hahahaha~
ada sesapa sudi buatkan?


SALAM :)





23 comments:

Anum said...

teruskan usaha kak

NM02 said...

eh.. dah ada perisa coklat kah?

kalu gitu, boleh le cuba minum

wardah @ fie shah said...

Wah statement siapakah ittew? *kedipkedipmata*

rencah kehidupan said...

Perempuan = kecantikan
kecantikan = perempuan...

Perempuan & kecantikan seperti isi dengan kuku..

Kuku yang tak berapa nak kilat...Hi...hi...hi....

Anonymous said...

emmm soklan cepu timah , ko ngndung ke?

SangRatoo said...

Anum: hehehe..tq anum..tgh all the best kan diri ni :p

SangRatoo said...

NM02: mari mama sherry...kite minum susu coklat.. :D

SangRatoo said...

wardah: sapakan lagiiiii...bini engineer laaa.. hehehe

SangRatoo said...

Adan: haha..bang..tak kilat takpee..jangan cagu ye..kite tanak ye..kuku cagu :D

chinta... said...

caiyok2...jgn putus asa..teruskan minum susu..baik untuk kesihatan..hehehhe..xley bla ayat kan..padahal diri sendiri x suka susu...

Nur Syazana Mohammed Sani said...

zana memang ta boley telan susu ,. pernah try banyak kali ,. bile try ,. esok comfem demm n muntah muntah ,. macam mana tu ?

http://syazanasani.com

SangRatoo said...

chinta: hhaha..samalaa chinta oii..kembang tekak je kalau minum..takpe..slow slow k :)

SangRatoo said...

Nur Syazana: hehe..takpe dik..slow slow k..maybe kene cari susu yg ada flavour..cekelat ke..stroberi ke..mangga ke? ada ke mangga?heheh :)

saLLy sWeeT said...

hahah mahal susu tu thokkk... nak cantekk apa saja... VCO la bagai...haha

wahida said...

weh...susu best tau...aku minum segala mak nenek jenis susu...susu bancuh ke tak bancuh semua aku telan...sedap!!


oo...ko pernah gugur yer...aku tak tau pun...

sahromnasrudin said...

byk kelebihan kalau minum susu ini kan..

teruskan misi ini ya :-)

ct shah said...

mmg elok minum susu utk tulang dan gigi yg kuat.lebih2 lagi kalau preggy,baby mmg kuat tarik kalsium ibu.so ibu terpaksalah minum nak tak nak.
kasih ibu sampai ke syurga.sob..sob..

hari ni bila dh duk kat west baru leh review blog hang.kalau kat tempat sebelum ni,mmg takleh bukak blog hang.tak tau nape.

L said...

waaa. kuatkan tulang di awal usia.. huhu

derhaka pada ibu bapa??=)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/10/6-jahanam-3.html

SangRatoo said...

Sally: vco? heppp..rahsiaaa :p

SangRatoo said...

wahida: ye nokk..mak penah keguguran dulu..sob sob

SangRatoo said...

sahrom: baiklah terima kaseh sahrom..hehehe..semoga misi ini akan diteruskan sampai bila² :)

SangRatoo said...

ct shah: banyak² berdoa dan sabar ye..Al-Fatihah utk arwah ibu dan juga umat Islam yang telah lama pergi meninggalkan kita..

hehehe..pc tu cemburu kot .. :D

SangRatoo said...

L: hehe..ye kuatkan tulang di awal usia..insyaAllah diberi umur yang panjang :)