Monday, August 06, 2012

"TryMasak-Nasi Lemak"

Assalamualaikum Semua dan Salam 17 Ramadhan :)
Selamat Menyambut Hari Nuzul Al-Qurran.Saya kerja di Key-El..makanya kerjalah..hehehe
Selamat bercuti² juga kepada yang bercuti :P



Resepi:

Bahan untuk Nasi Lemak
1) 4 ulas bawang merah (dihiris nipis²)
2) 1 inci halia (dihiris nipis²)
3) Beras (4 cawan)
4) Santan cair (6 cawan)
5) Daun pandan (1 helai)
6) Garam (1 sudu kecil)

 Cara²nya:
Basuh beras dan toskan.Masukkan santan cair mengikut sukatan beras.Masukkan bahan yang dihiris nipis tadi dan daun pandan yang telah diikat simpul.Masukkan sedikit garam.Sedia untuk dimasak (saya guna rice cooker).

Bahan untuk Sambal
1) Ikan bilis dikopek (2 cawan)
2) Pes cili (4 sudu besar)
3) Bawang putih - ditumbuk halus (4 ulas)
4) Bawang merah - ditumbuk halus (6 ulas)
5) 1 inci halia - ditumbuk halus
6) Bawang besar - dipotong kasar (1 labu )
7) Air asam jawa (sedikit)
8) Sedikit santan (optional)
9) Garam (sedikit)
10) Gula (sedikit)
11) Minyak untuk menggoreng

Cara² nya:
Panaskan minyak dan goreng ikan bilis yang sudah dibasuh sehingga kelihatan rangup.Toskan dari minyak dan asingkan.Dengan minyak yang sama, masukkan bahan² yang ditumbuk halus bersama bawang besar.Setelah naik bau, masukkan pes cili.Masukkan sedikit santan dan kacau sehingga sebati.Kemudian, masukkan ikan bilis yang digoreng tadi (tinggalkan sedikit ikan bilis utk hiasan bersama kacang tanah).Masukkan sedikit air asam jawa, gula dan garam.Sedia utk dihidang.


Bahan-bahan lain:
1) Ayam Goreng (paling sedap kalau buat ayam goreng berempah)
2) Kangkung (1 ikat-direbus)
3) Kacang tanah (1/2 cawan-untuk hiasan)
4) 3-6 biji telur yang telah direbus (untuk hiasan)
5) Timun (untuk hiasan)



Sabtu lepas, saya kat kampung.Rumah mak sayalah.. *suka sampai lompat bintang*..hehe..tak jauh mana..kat cheras nun..Sebenarnya dari Jumaat malam lagi dah bertandang kat rumah mak.Lepas majlis IFTAR di ofis (will update soon) selesai..terusss ke cheras..Sabtu paginya..dalam pukul 10 pagi, suami balik semula ke rumah di Gombak.Ahad petang nanti dia ambil kami berdua.hehehe..ahad ada agenda lain pula.

Dalam pukul  3 petang, saya ngan mak serta Aaron Ridzqy pergila jalan² kat Carrefour..ouh lupa..watak utama, abah saya selaku pemandu bertauliah..hehe..meriah u olls kat sana..yela nak raya kan..baju kurung ready made RM30..ermm..mabeles..cantek² u olls..tudung yang ala² mcm tudung Fareeda ada..tudung bawal yang ada manik² kat kepala pun berlambak²..kat luar carrefour tu plak..ada khemah gergasi jual baju² Thai..ummmm mmg bernafsu melihatnya..kat luar carrefour belah kiri plak..ada bazaar ramadhan..gulp! *tutup mata* Lepas tu naik tingkat atas dan beli barang² basah.Hari tu saya ckp dengan mak "kita berbuka nasi lemak eh..diana masak..mak ngkkan Aaron"..mak saya angguk jela..sesekali anak sulung die nak masak..nyeh nyeh nyeh..

Ok sampai di rumah..bukan saya seorang je masak..si kecik tenot ni pon nak memasak juga..Nasib ada adik perempuan saya kat rumah..Die jela rajin melayan..Ada kisah disebalik pembikinan nasi lemak ni.Punyalaa pusing satu carrefour cari kacang tanah.Takde!..dah bertanya kat orang carrefour kacang lain yang ditunjuknye.Sampai ke kacang cap Ngan Yin..apa ke heiii nye saya nak buat nasi lemak buh kacang cap NganYin ni..hehe lawak betul..tapi sebab masa dah suntuk..perot dah memulas..kepala dah pening..asik sendawa je..angin dah naik kepala kan..malas nak fikir..mmg kacang cap NganYin tu saya rembat ye...hahahaha~..

Ok.nak bagi nampak normal dari kebiasaan..saya kopek semua kacang² tu..*sib tak masuk mulut* hehehe..kemudian adala dlm 1/2 cawan isinye (kacang yang lebih makan lepas time berbuka sambil ngk tv)..saya goreng balik semua kacang² tu..aduyai..mmg rasa nak gelak..okla tu kan..asal ada rupa nasi lemak.

Semua juri² bersetuju kata sedaplah sambal saya tu.Cuma pedas benar.hehe..lupa plak abah saya tak boleh makan pedas.Tapi dia tetap rasa juga..tssk..rasa terharu..Ok next time akan dikurangkan pedas tu.. *saya mmg hantu pedas* Dan sebab apa saya buat Nasi Lemak? sebab anak bujang saya kepingin benar nak makan nasi lemak.Pagi² mana ada orang jual kan sebab time puasa.So, mak nyer berhempas pulas dan keringat membikin juadah utk yang tersayang..chewah..ooo..cuma Juri Utama (Mr Ajib lom rasa lagi).."Ma masak special utk pa" hehheheh *sambil senyum tutup mulut*

ok..sebab saya pun sayang u olls..mehla saya share..saya suka ngk link ni http://www.trymasak.my
ada video lagi u olls..kite suke kite suke..ngk video je pon mcm ibarat memasak sekali..hahaha..

Selamat Menjalani Ibadah Puasa :)

13 comments:

Anum said...

mudah rupanya ek
hehe

Unknown said...

masa pose ni rs nye dh 2x aku wat nasi lemak ...

aku yg tingin hehehehehe..

fairus said...

BARU SEMALAM BERBUKA NASI LEMAK + AYAM BEREMPAH... WALAWEI... NYUM.. NYUM..

Cho Zila said...

memang sedap nasi lemak kalau sambalnyer sedapkan... bolehler menu untuk esok...
berjalan bulan poseni ramai orang yerk .. tak tahan rasanya...

wardah @ fie shah said...

Terima kasihlah bagi resepi je bukan makanannya!! *dushdush*

SangRatoo said...

Anum: senang rupanya Anum..kak jue pon 1st time buat sendiri..selalu tau ngapp je..ngeeeee :P

SangRatoo said...

Azura: hahaha..ko ada gak berkali buatnye..aku baru 1st time..hehhehe :P

SangRatoo said...

Fairus: betul..kalau lawan die dgn ayam goreng berempah mmg walaweii..aritu tak dan nak wat rempahnye..sebab masa tak cukup..ada chef kecik nak memasak sekali..hehehe :P

SangRatoo said...

Cho Zila: betul tu kak..nak wat nasi lemak ni mmg senang je rupanya..yg penting samballl tu kene sedap..saya pun try and error..alhamdulillah menjadi..cuma pedas bebenor le pulak..hehe :)

SangRatoo said...

wardah: arhhh..ko amek bau je sudah..hehehehehe :P

Anonymous said...

nampak berselera sekali nasi lemak ni.. nyum nyum :)

eh, comelnya nama anak akak.. aron Ridzqy tuhh.. huhu..

ckp pasal pedas, saya kurang sikit pedas.. selalu sgt org suka pedas kan, dan org suka pedas biasanya suka belacan,. akak makan belacan tak??

SangRatoo said...

the tempo of life: kan..mak adik mesti lagi sedap buat nasi lemak..hehehe..akak baru 1st time..haha (umur dah lanjut baru nak buat) ngeee...

haa akak mmg hantu pedas dik oi..takde pedas..mcm tak bermakna je nak menjamah makanan..belacan?feberett okk :)

Nazri Razra said...

Sedapnya nampak. Cam terasa rasa kat mulut ni. Tak nak letak kat koperasi ke? Abe leh jd customer.