Friday, June 17, 2011

"9 Fadhilat Mengasihi Anak²"

Assalamualaikum semua :)

***sumber yang saya dpt dari email***

Subhanallah!! Sayangnya Allah swt kepada kita..

Dia bukan sahaja kurniakan kita dengan anak-anak..
Bahkan, jika kita sayang pada anak-anak yg diberikan oleh Allah swt ini pun, Dia akan berikan kita pahala..


9 Fadhilat Mengasihi Anak²

 
1.Ciumlah anakmu kerana pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu darjat syurga. Nisbah di antara dua darjat ialah 500 darjat.

2.Syurga itu ialah sebuah kampung kesenangan, tiada masuk ke dalamnya melainkan orang yang menyukai kanak-kanak.

3.Barangsiapa keluar ke pekan Muslim dan membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan buah tangan untuk anak-anaknya, nescaya mendapat rahmat daripada Allah dan tidak diseksa di Akhirat kelak.

4.Muliakan anak-anak dengan mengajar mereka adab dan ilmu agama. Barangsiapa memuliakan anak-anaknya dalam keadaan jahil dia turut menanggung tiap-tiap dosa yang dilakukan oleh anaknya itu dan barangsiapa membekalkan anaknya itu turut diperolehinya.

5.Aqrak pernah terlihat Nabi SAW mencium cucu baginda Hassan. Aqrak berkata; “Anakku sepuluh orang banyaknya, namun tiada seorang pun yang pernah aku cium.” Sabda Nabi SAW; “Orang yang tidak menyayangi tidak pula akan disayangi.”

6.Barangsiapa ke pasar dan membeli sesuatu barang untuk ahli keluarganya dan dia memikulnya ke rumah; pahalanya seperti dia memikul sedekah untuk orang yang sangat berhajat.

7.Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

8.Barangsiapa yang mengembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah. Orang yang menangis takutkan Allah diharamkan oleh Allah akan api neraka ke atas tubuhnya.

9.Seorang lelaki bertanya; “Ya Rasulullah, kepada siapakah harus aku berbakti? ” Jawab baginda; “Berbaktilah kepada ibu bapamu.” Kata lelaki itu lagi; “Ibu bapaku sudah tiada lagi.” Sabda Nabi SAW; “Kalau begitu berbaktilah kepada anakmu, ibubapa berhak terhadap dirimu dan anakmu pula berhak ke atas dirimu.”


***sekadar gambar hiasan***

16 comments:

Anum said...

good info sis.
thanks for share

NM02 said...

meh nak tumpang ciyom sekalik...

ezzu said...

tq for this info...

munna said...

PUNYALAH BANYAK FADHILAT ...TAPI MASIH ADA YG SANGGUP BUANG ANAK SENDIRI DAN MENDERA MEREKA INSAN YG KECIL NI...

Ati Masrif said...

alhamdulillah...

kak ati salam n cium
semua anak2 sebelum masuk tido

..::SangRatoo::.. said...

Anum: np..sama² share ok :)

..::SangRatoo::.. said...

NM02: alaa..ciom kite je laa mama sherry..heheeheh

..::SangRatoo::.. said...

ezzu: sharing is caring :)

..::SangRatoo::.. said...

munna: betulkan munna..sampai hati dorang....takde perasaan langsung ..sob sob (emosi kejap)

..::SangRatoo::.. said...

Ati: Alhamdulillah kak atie..semoga anak² mengingati kite dalam doa mereka :)

wardah said...

huh, ayon demok demok masa ni. geram!

..::SangRatoo::.. said...

wardah: mak woongggg!!~

chichi said...

ala tomei nye aaron..bambam jugak..

..::SangRatoo::.. said...

chichi: takuringggg ajaq :D

ZSqueenbee said...

nk iyum gak...kak jue, ade goodiez bag tuk aaron..hihi isinya mommy dia leh mkn..hihihi

..::SangRatoo::.. said...

ZS: yea...nak ameklaaa..tq sopieeeee..