Thursday, June 16, 2011

"Al-Kisah Nora Elena"

***sumber dari http://www.ohbulan.com/***

Nowa
Kakitangan Kerajaan,
Putrajaya



TV3
Sri Pentas
No 3, Persiaran Bandar Utama
Bandar Utama, 47800 Petaling Jaya

Tuan,

Per : Bantahan Terhadap Penyiaran Drama Bersiri Nora Elena

Adalah dengan hormatnya saya merujuk kepada perkara di atas dan drama bersiri Nora Elena adalah berkaitan.

2. Dimaklumkan, bahawa saya, Nowa dengan ini membantah penyiaran drama bersiri Nora Elena yang disiarkan setiap hari, jam 7 petang di saluran tuan. Antara sebab sebab pembantahan saya adalah seperti berikut.

i) Membuatkan jiwa isteri isteri terganggu.

Mana ada suami gitu sabo dalam dunia ini? Logik tak bila Nora tanya Seth, asal Seth tak penah dengan apa saja perbuatan Nora? Seth jawab, sebab Seth terlalu sayangkan Nora. Jadi kesimpulan, isteri-isteri mula curiga dengan suami mereka yang sepanjang masa marah marah. Ni laki aku sayang ke tak ni?

ii) Jiwa jiwa suami juga turut terganggu.

Ini kerana, apa bila tiba scene scene romantik dan tidak dapat diterima akal, seperti Nora terpeleot, Seth siap dukung bawak g sofa, tingkat bawah..(gila gagah..aritu aku nak branak, laki aku gendeng henbek aku, beg kain aku, pastu tunggu aku kat grill depan umah, aku la terkedek-kedek jalan sendiri..pastu pegang lengan aku je tau..bila suh dukung macam biasa drama atau filem buat, laki ckp, “ah gile mung, patoh pinggang!” Pastu sampai sepital, lari lari amik wilca..kalu dukung macam drama melayu kan bagus??)

Oh pasal part romantik tu, biasanya isteri akan menjeling kepada suami, disertai dengan kata kata sinis, “dedi mung ni masa dulu geletak nok ke mami, masa mami begetoh je belanar beli bunga, minyok wangi, cekelat bagai..leni doh dapat mami doh haghammmmmm!!! asal besday ke anniversary ke, pakai tektik, hadiah ai pada yu adalah sebuah cinta yang murni dan ikhlas”….itu je?? harharharharam!!

Paling koman, selepas jelingan tajam, cubitan kental di lemak perut pasti akan singgah di bahagian perut suami. Jadi, sebagai lelaki melayu, suami, mereka juga merasa hangat dengan penyiaran drama bersiri ini.
Kebiasaan jugak, malam malam yang sepatutnya diisi dengan aktiviti sukan berair akan berlalu begitu saja, pabila sang isteri makan hati, lelaki melayu dalam drama lagi romantik dari laki sendiri. Saje saje wat merajuk, ingatkan si laki pujuk cam si Seth pujuk Nora, tapi tak tau laki sendiri penat, dah, amik kau, sampai ke pagi tak dapat apa apa..laki tak pujuk satu hal, laki horny dibuat bini gitu pun satu hal..Sian Johnny!
iii) Memberi harapan pelesu kepada gadis gadis yang belum menikah.

Apabila pengaruh Seth Tan mula menular, maka ramai gadis gadis mencari pasangan hidup yang romantik nak mampus macam Seth Tan. Selepas menonton siri itu juga, kajian secara rambang mendapati kebanyakan dahi gadis gadis lebam. Ini adalah berikutan dengan tabiat sebelum tido mereka yang gemar meletakkan belakang tapak tangan ke dahi sebelum tido sambil berangankan lelaki seromantik Seth Tan, walau sebenarnya, Non Ada lelaki MELAYU seromantik itu. Yang romantik cumalah, lelaki Bangladesh, lelaki Lombok, dan Shahrukh Khan sahaja.

iv) Pasangan-pasangan bercinta kerap bergaduh.

Sang aweks memaksa jejaka untuk kerap membelikan bunga. Sedangkan boipren tu keja Kerani je kat Kementerian Kewangan. Gaji pun RM1500 jek. Kau gile sekuntum bunga brape hengget?? Kalu nak 3 kuntum sebulan, takpe jugak. Ni nak 21 roses everiday??Kau gile, ko nak mamoh kelopak bunga ke? Kau ingat kau cantik macam Nora Elena nak demand-demand? cess

v) Tak logik punya citer..

Brape lama kawen baru bole ‘bersama’?? Ada ke lelaki sesabar Seth tu.. Ok, takde ke tunjuk scene Seth ‘tumbuk sambal’?? eh, kalu betol ada lelaki tak penah sentuh isteri, kira mesti dia ‘tumbuk sambal’ kan? hahahha…takut awak sakit belakang konon..padahal ajak tido skali..mood cameron suda mari..eh, tetiba teringat Jay….kahkahkahakha

vi ) kari hangus, nasik hangit.

Duk sibuk berkejar dari dapur ke hall, pastu ke dapur semula, pastu part ehem ehem, part ada pelangi, dah teralit, tengok sambil berangan, jeling laki, dah lupa kari kat dapur..hangit gitu je..

vii) Mengganggu tumbesaran anak kecil.

Pabila seorang isteri, terpengaruh dengan apa yang dilihat di kaca telebisi, nak perli secara derek kepada laki sendiri takut kena penampo, jadi, anak kecil dijadikan medium untuk menyampaikan isi hati..
“tengok tu Alya, dulu dedi mung semart gitu ah, nok g dating siap bukak pintu bagai sume? leni? mami terkedek kedek bawok barang dia hon siap siap doh”

“owoh Alya ork? napok ngat nipu..mana ada orang kawen doh romantik gitu ork??”

Kesian la budak kecit tu terkebil kebil tak tau ape mak dia bebelkan.

3. Sekian dimajukan untuk pertimbangan dan kelulusan pihak tuan. Dan semoga dengan ini, tiada lagi kekeliruan dan kecelaruan minda penonton penonton lagi. Mana ada lelaki romantik gitu dalam dunia..kalu ada pun sebelum kawen, lepas kawen, bagi setahun, atau dah dapat anak sorang, jadi kayu la semuanya..Jadi, dimohon pihak tuan agar tidak mempermainkan perasaan kami, dan memberi harapan pelesu kepada gadis-gadis diluar sana.
Sekian,

“BERPIJAK DIDUNIA NYATA ADALAH TUNGGAK KEHIDUPAN BAHAGIA”

( NOWA)
Pengerusi,
Kelab Ibu-Ibu Menyusu Badan
Putrajaya.

p/s: saya mmg banyak terlepas ngk siri Nora Elena ni..tapi sesekali ngk..kadang² hati tercuit jugak..romantik betul si Seth Tan (cam setan pun ada)...ibarat..u jump i jump..tapiii..ada ke lelaki yg sebegitu rupa kat dunia ni? haii..teringat kat Mr Ajib yang jauh di Sarawak nun..sambil makan mee kolok.. "pa..jangan lupa kaen batek sarawak ma ye..kaler turqoise tau..pastu jangan lupa kek lapes sekali"..sob sob sob..

17 comments:

Anum said...

HEHEHHE
ini drama kesukaan anum ini sis
hehhehhehe
hari2 rush nak balik tau...

..::SangRatoo::.. said...

Anum: hehe..kak jue suka jugak..tapi selalu miss..aisehh!~

munna said...

dah nak habis citer ni... tapi munna tak pernag tgk satu eps pun...

ina said...

melampau sebab-sebab bantahan..hahaa..
tapi ada betul gak tu..sethtan tu penyabar dan romantik gilerr..mustahil laki kita gitu ek?

..::SangRatoo::.. said...

Munna: takpe munna..tak rugi pun..eheheheh (ni ayat sebab saya pun tak ngk sangat) ngeee~

..::SangRatoo::.. said...

ina: ye kak ina..mustahil sungguh..kalau ada..simpan baik²..sebab ramai yg ushar panas..heheheheeh~

ina said...

yang jadi bini ni pon lebey2 kurang hantu jek.. mimpi la nak dpt laki penyabor ngan romantik mcm hero drama..kekekee

p/s dia yg simpan kita bukan kita simpan dia..sbb mls nk tayang bini cam hantu..hahaa

ezzu said...

ezzu suka tgok drama nie...best jgak lh....tp dh byk misss....hehehehe

..::SangRatoo::.. said...

ezzu: samalah kitee..banyak sgt miss..hehehe..yg penting, Saleha tu mmg cantek.. :)

..::SangRatoo::.. said...

ina: hahaha..tataulaa sapa tuu..hahaha~

wardah said...

tatahan baca surat bantahan ni. tapi betullah kalau ada lelaki camni..hmm bertuah wei..

Sue-Rya AQ said...

haha..x menahan ade plak surat bantahan..mmg kelako..mane kak jue dpt?ni lg satu saya nk bantah utk tmbhn surat tu, nama watak pelakon lelaki tu Seth Tan..dh mcm setan je bunyi nye..aish2..

p/s: klau ade lelaki romantik cmtu pun, satu dlm sejuta kot..kena simpan dlm poket leklok..hehe

wahida said...

ala...dah habes pun citer ni semlm...huhuhu...

ju, surat bantahan ni ohbulan amek drp sorang blogger, nama dia miss geli...

miss geli ni terus top dan bertambah2 followers dia lepas dia buat surat bantahan ni...

ohbulan ada bg link miss geli tak? ke dia main kopipes jer...kalau takde bg link, ohbulan ni boleh kena saman tu...

..::SangRatoo::.. said...

sue: kalau ada..sila simpan leklok..hahahah~

..::SangRatoo::.. said...

wahida: ko ada link die tak?aku nakkk Da..takde plak aku ngk kat dlm ohbulan tu..harap die tak saman akulaa..hehehe..sorry miss geli..i dpt dari ohbulan tau.. :)

NM02 said...

klakar kan... kita ada baca dalam ruang gosip smlm

..::SangRatoo::.. said...

NM02: hehehe..mama sherry baca mesti lagi fahamm...tapi mmg kelakar ayat die nii..hehehe..adehh dehh