Tuesday, June 28, 2011

"Dua Malam"

Assalamualaikum semua...

Malam tadi, Aaron buat saya tersentuh hati lagi..kiranya, malam tadi adalah malam ke dua dia buat begitu..malam semalam dia tidur dalam keadaan resah. sekejap golek ke sana..sekejap golek himpit saya..saya tepuk² utk tenangkan dia..tapi tak sampai seminit die bergolek² lagi..sempat saya kerling jam di dinding sudah 2.30 pagi..

Saya bagi dia "milo"..selalu die tak pernah tolak..tapi waktu itu die seperti tak selesa..dalam keadaan mamai dia terjaga..yang buat saya betul² meruntun hati..dia bersuara "mummy..sakit peruttt..." saya mcm nak tergelak..dalam usia hampir 1thn 8bulan dia dah pandai ckp sebulat² tanpa pelat sikitpun..tapi dalam waktu yg sama saya tersentuh hati..sakit betul ke?perut masuk angin ke? saya tanye semula "sakit mana?tunjuk mummy"....dalam keadaan mamai jugak..dia pegang perot..umm betullah tu..

saya pujuk dia..saya pegang perut die..mmg agak kembung sikit waktu tu..dan saya gunakan jari utk cek sama ada berbunyi seakan² kembung tu..dia mula merengek.."mummy..mummy..sakittt"...yela sayang..mummy tau..kalau dulu setiap kali die menangis, saya pun nangis jugak sebab dia tak boleh cakap apa kesakitan yg dia alami..kali ini, saya ikut menangis jugak sebab seolah² rasa apa yg die cakapkan..ouh anak mummy..muah..sayang nye mummy pada kamu..lepas bubuh minyak di perot, betis dan tapak kaki..saya tepuk² dia sambil nyanyi² kecil..utk bagi dia tenang dan lena..tiba² angin kus kus pun berbunyik.."prottt"...dia terjaga balik.. "mummy..aaron beyak"..saya senyum ..sebab dia dah pandai pulak bagitau..heheh...haihla anak mummy sorang ni..lepas cuci..saya tidokan dia semula..

dan malam tadi, kejadian yg sama berulang kembali cuma waktu berlainan pukul 12.45 mlm...tapi kali ini lebih hebat dari semalamnya..die menangis..saya pun ikut menangis...sampai Mr Ajib ckp, "ma ni..mcm mana adik nak berenti menangis, tengok ma menangis sekali"..saya buat tak peduli kata Mr Ajib..saya bubuh minyak seperti selalu..mmg perut die kembung lagi..risau saya..makan apa siang tadi?di luar kemampuan mummy sayang..mummy tatau apa yang kamu buat siang hari..kalau mummy tak kerja, mummy sanggup duduk rumah dan besarkan kamu..bukan mummy kata papa tak mampu menanggung kita anak beranak, cuma mummy perlu bantu papa utk kita bertiga selesa...

Alhamdulillah, lepas bubuh minyak..dan pujuk kamu dengan urutan...diiringi dendangan album mummy yang entah keberapa kalinya..baru kamu lena..aduhai sayang..baru anak seorang..hehehe..baru je mummy nak terlena, tiba² dengar satu bunyian.."prottttt..." kali ini agak panjang dan saya hampir tergelak..saya bangun dan lihat Aaron dah terjaga..saya tanya "aaron kentut eh?"..dia jawab "aaron kentut..".. kemudian saya pujuk dia tidur..saya fikir angin jahat tu dah keluar..rupanya saya silap..ada yg lebih jahat nak keluar.."mummy..aaron beyak".. laaa berak lagi sayang? saya cek mmg betul..ouh sungguh jahat angin nii..lepas cuci..saya borak² dengan dia sebab dia dah tak boleh tido..die ajak saya borak.."mummy..lizard gerak"..ok ok..saya angguk.."mummy..adik tatal".. haa yela sayang adik tatal (masa tu ada frame gambar dia ngan adik kakal di dinding)..agak lama juga nak pujuk dia supaya lena..yang pasti hampir jam 3 pagi baru dia lena..

Pagi ni, dia kesiangan..maklumla..malam tadi berjaga...Alhamdulillah..perut die ok..tak kembung..lega saya.Macam biasa, bangun pagi² saya akan beri dia minum air masak sikit dan saya akan bukak tv channel 618 BBTV..dah tentu rancangan favourite Aaron adalah "where is grandpa"...Tghari tadi pun saya sempat call NekTeh tanye khabar..NekTeh kata die ok..perut tak kembung..ouh sejuk perut saya mendengarnya...dalam otak saya, terfikir² nak buat cara macam Aaron baby dulu..tuam perut.tuam peha.tuam kaki..sebelum masuk tido..nengoklah macam mana..harap dia ok saja..

Apa² pun..pada semua yang ada anak..pastikan ada bekalan minyak YU YEE CAP LIMAU di rumah ye :)

***ok fine tanak pandang kamera***


***sessi mencemar duli di Sepang***


22 comments:

ZSqueenbee said...

huhuhu..sedihnyee..terharunyee..serius bce pon leh sme² nanes..Aaron dh leh ckp??waaa hebat baby aunty ni..lps ni jmpe littleman lak ye..camni la nnti kalo dh ade baby..baby Aaron dh sihat ke blm ni??

najib said...

cian ayon, x pe ntn soh mama gn papa cr adek cpt bleh ade kwn...beklah, sy dh ade satu kemn2 sajer teman akn bw mnyak tu..

ct shah said...

siannya aaron.pandailah dia ckp x pelat.kagum sungguh.eryn pun boleh ckp sket2,tapi still ada pelat lagi.huhu..:-)

p/s;cerita awak macam karangan novel.tersentuh hati ni.awak ada bakat nak jadi penulis.:-)

Anum said...

terharu sis...
cian dia kan..
sis seorang ibu yg penyayang

kurus said...

alooor cumei nya aaron dah pandai cakap ye .. ermmm cian lak bila baca nie .. kembung mlm nie kerap terjadi pada kanak2 .. kena standby selalu disisi minyak yuyi tuu dik .. sgt2 bagus :)

wardah @ fie shah said...

nangis je mummy ni. aaron mmg budak bijak. mak wong sayang dia. adik tatal pun sayang abang aaron

ini macam iklan minyam yu yee je. kau tak bagitau pun kau jadi duta kan?

munna said...

klu anak sakit ..mmg mata munna dah meleleh air mata..kesiankan anak...

SangRatoo said...

zs: hehehe..tq untie sopie..aaron dah ok Alhamdulillah..nanti aaron nak geng dengan little man.. :)

SangRatoo said...

najib: ala..baby iffah kan ada buleh buat geng..menantu pun buleh..hehehe~

SangRatoo said...

ctshah: masa sekolah verangan nak buat novel sendiri konon mcm ahadiat akasyah..hehehe..aku budak rap! :P

SangRatoo said...

anum: tq anum..anum pon boleh jadik penyayang juga :)

SangRatoo said...

ieda: betul tu kak ieda..dah lama die tak kene kembung perot..masa baby pun jarang kena..ni dah besar² kena pulak..maybe saya alpa :)

SangRatoo said...

wardah: bak kata orang jawa , aku kan gembengg..hehehe..aku malas nak bagitau aku jadik duta minyak yu yee cap limau tu..low profile :P

SangRatoo said...

munna: samala munna..sedey kan.. rasa meruntun je jiwa ni :(

chinta... said...

terharu baca n3 pasal aaron ni...dapat bayangkan muka dia yang comel tu bercakap..."Aaron berak" kikikiki

SangRatoo said...

chinta: heheh mula² mcm kelakar..lama² cam sayu plak..hehe :P

NM02 said...

ciannyer... umh ai olwez minyak yu yee ada stok. jgn kata utk anak2, ai pun suker tau...

Anonymous said...

sian nye anak ko , dia sakit perut rupe nye, sure dia makan something yg berangin..

aku ni anak dh 4thn tetap tiap2 mlm aku tepek minyak yu yee tu ...

SangRatoo said...

NM02: tulaa mama sherryy..kitorang pun pakai gak minyak yu yee ni..kalau sebu perut je mesti letak..

SangRatoo said...

fazilzura: adoila..tulaa..kalau siang tu di luar kawalan aku la zura oii..

suwara entertainment said...

Mummy Jue: sian kan anak2 kita klu x sihat..maybe nk beralih bulan kot..or terslh mkn something yg kita terlps pandang..sbb kita x jaga dia 24/7 kan..tp skang ni musim la kak jue..ape sakit pn sume dtg menyerang je skang ni..xtau la nk protect cmne lg..huhu

rencah kehidupan said...

Senang sikit hati bila anak dah boleh meluahkan apa yang dia rasa..
E'sya & Airiel sesuai guna minyak yuyi tu tapi Eryna tak boleh disapu minyak yuyi tu sebab nanti kulit dia akan alah..Jadi Merah so kena guna MINYAK TYT (Botol biru)...
Apapun kalau nak aaron cepat berdikari beri dia CEPAT adik... (petua ni)