Wednesday, March 23, 2011

"Saya Stress???"

Assalamualaikum...

(seboleh²nye..saya memohon maaf..sebab saya tatau apa yg bakal saya typekan disini..mungkin membuat sesapa tersentuh hati atau apa saja..kerana saya sedang beremosi..saya cuma insan biasa..manusia yg lemah)

bila penat² atau tension di ofis..sudah tentu saya mahukan ketenangan bila balik di rumah..tak kisahlaa rumah mana pun..cuma ruang privasi saya tiada...tiada langsung...saya mulai buhsan tentang itu..kadang² saya menangis...saya cuba utk fikir positif..tapi semakin positif yg saya fikirkan..makin banyak negatif yg timbul..tataulaa kenapa..(dalam badan ada setan kot - ok senyum kambing)..

saya nak..bila balik rumah cuma ada saya, suami dan anak..saya tak perlukan orang lain! sampai ke situ fikiran saya..(saya dah kritikal)..bukan bukan..bukan saya tak perlukan orang lain..cuma..sesekali saya nak ruang privasi saya tidak bercampur dgn orang lain..itu saja..sesekali..

selalu saya fikirkan apa yg sebenarnye saya mahukan..kadang² sampai blank..tak bersyukurkah saya dengan apa yg ada ni..? bukan bukan..tidak sesekali..cuma sesekali manusia tak pernah puas..saya lemah tentang itu..tiada kekuatan langsung..

kalau saya di ofis..tension..atau banyak kerja sekalipun..Alhamdulillah..saya boleh laksanakan kerja saya..saya boleh bahagikan masa antara peribadi dan kerja..berilah apa saja..saya boleh buat..sebab saya tanamkan dalam diri saya utk menjadi pekerja yg baik..(merambu ramba pun..banyak cakap ke..janji keje betul dan siap...tangan dan mulut sama jalan..) kalau saya takde kat ofis 1-2 hari pun saya sudah siapkan kerja awal²..tapi tak kirala jika saya mc atau el tiba² atas urusan kecemasan.(cuma manusia kadang² ada sifat tak puas hati cari kesalahan orang lain..boleh blah la kau!)

saat ini..saya terfikir..adakah saya seorang yg stress??stress kah saya? setau saya..saya masih boleh mengawal emosi..(buat masa ini) insyaAllah..harap saya boleh cool..walau saya tau saya bukan Mat Kool..(ok tak lawak ye)..

cuma saya harap..saya dapat pegang kata² ini :

"kadang²..sesuatu yang kita sukai itu adalah perkara yang buruk utk kita..dan kadang²..sesuatu yang kita benci itu adalah perkara yang baik utk kita.."

insyaAllah..saya cuba kuatkan hati..fikirkan yang positif disebalik negatif itu.. (boleh ke aku?ngeee)

17 comments:

cik zilla said...

ohoooo.. stresss rupenyerr.. ngeeeee!!!! SMILE!!

ieda said...

sabar dikk .. semua ini dugaan allah .. dlm hati punn allah duga kita .. sekuat mana hati kita .. :) berdoa semoga hati ini tidak lagi gundah gulana ok :)

ZZnoor said...

u have stress, n try to get something to destress. the best thing is, never run n face it wisely will make u feel better..but pls ensure that u owes redy for it! smile jue!!

ZSqueenbee said...

Kak jue, anda stress ye..sabo sabo & sabo..sbg kwn 2 je mampu sbb berat mata memandang berat lgi bahu memikul..kak jue kne ceria tuk aaron ye..peace!!

ct shah said...

ok,i know what u mean.sabar jue.saya pun penah mengalami situasi anda malah ada kadang2 lebih teruk dari tu kut.hehe (boleh gelak lagi).sampai kawan2 ckp cara saya gelak adalah gelak stress.hahahhaha..
entahlah,kita manusia ni mmg x pernah perfect.as long as kita dpt mengajar hati itu menjadi sabar dan sabar..insyaallah kita akn beroleh kemenangan.:-)

wardah said...

aku terasa. kahkah. stress ubatnya ialah AGENDA!

NM02 said...

naper korang tak dok kat damansara tu? susah ye nak anta aaron?

mmm... sabar ye mama jue, saya faham situasi awk itu

so, ape lagi...... teruskan AGENDA ngan biras awak tu. moga buleh hilangkan tekanan perasaan. hehehe

Jijahh @ f.k said...

Apa kata pergi bercuti sekejap ... sekurangnya rasa relax dan happy ... bahaya stress ni ... boleh membunuh ...

..::SangRatoo::.. said...

cik zilla: (tgh smiler le nih) ngeeeee

..::SangRatoo::.. said...

ieda: terima kaseh kak ieda..saya akan kuatkan hati saya.. :)

..::SangRatoo::.. said...

Zz & Zs : tq both of u..tgh ceriakan diri laa ni..senyum tetap maintain.. :)

..::SangRatoo::.. said...

ct shah: ye la mariam, awak pun penah rasa apa yg saya alami..bukanla nak menguasai keadaan..cuma sesekali perlukan ruang..sesekali saja..tq mama eryn yg comel..(eryn ye) hehehe

..::SangRatoo::.. said...

wardah: ko terasa ke? hehehe..ko tak salah pon..keadaan..udah 3 nak masuk 4 thn..jadik aku kene redha..not big deal :)

sahromnasrudin said...

assalamualaikum


selain sabar, ini nurani awak dgn ayat-ayat al-quran..ia m,enjadi pelindung diri untuk menjadi lebih tenang

..::SangRatoo::.. said...

NM02: kekangan masa laa mama sherry..itu salah satu penyebab utama..payah..

nak pikirkan AGENDA pun banyak hal yg berkait²..tapi takpe..ada rezeki..saya akan berlibur seperti yg dijanjikan oleh Mr Ajib :) ngeee

..::SangRatoo::.. said...

Jijah : hye Jijah..salam kenal..saya dh follow blog awak semula..

takut saya bab membunuh tu..harap² kita semua boleh mengawal emosi sehingga tidak membunuh..(iee takutt)..baik..saya akan berlibur..insyaAllah..

..::SangRatoo::.. said...

Sahrom: terima kasih sahrom..manusia selalu lupa dgn Kitab Suci Al-Qurran..bila susah..baru teringat kepada yang Maha Esa..Astagfirullahalazim.