Friday, November 11, 2011

"11 November 2009"

Assalamualaikum semua dan Salam 15 Zulhijjah :)

Hari ni hari ketiga saya dalam wad.Ramai duk tanye dah bersalin ke?Saya kata belum lagi.Dorang tanye pasal apa lama sangat dalam wad?Sakit lama ke?Saya jawab, saya belum ada tanda² sakit nak bersalin walau bukaan sudah 3cm :(

Pagi ni, misi bagitahu saya, wad kelas pertama ada kosong.Saya terkejut juga sebab kelayakkan saya cuma wad kelas kedua.Misi bagitau suami saya yang minta wad kelas pertama atau kedua.Misi kata lagi takde masalah kalau saya masuk wad kelas pertama pun cuma bayar perbezaan dari wad kelas pertama dengan wad kelas kedua saja.Saya angguk tanda faham..Saya kata saya nak tunggu suami datang waktu melawat nanti.Barulah boleh masukkan saya ke sana.

Kakak melayu sebelah saya pula doc dah bagi keizinan utk operation.Tapi belum tau bila sebab bilik operation masih penuh.Kesian dia.Wanita india depan kakak tu pula dah masuk dalam bilik operation..saya perasan die menangis masa keluarga² dia datang melawat..

Kemudian, datang seorang misi lain."Puan, doc nak check ye" hailaa..dah mcm rutin.saya mmg seriau part check ni.Dan paling buat saya meremang bila doc yg nak check saya adalah lelaki.mak aiii...gila jadah! Tapi doc perempuan tu ada..Tak sampai beberapa saat doc lelaki tu kata "ok..its 4cm allready..dun u feel anything puan?".."sakit ada rasa tak puan?" tanye doc perempuan tu pulak..saya cuma geleng kepala."takde..saya tak rasa apa²"..misi² kat situ pun macam pelik sebab dengan bukaan 4cm saya belum rasa sakit langsung.saya sendiri rasa takut.tak normal ke saya ni?..ummm :(

Kemudian, saya disuruh balik ke katil semula.Misi datang dan bagitau, kalau ikutkan saya dah boleh dimasukkan ke labour room sebab bukaan sudah 4cm.Tapi labour room tanak terima sebab saya belum ada tanda² sakit nak bersalin.Jadi, misi pesan doc kata suruh banyakkan berjalan dan tunggu sampai saya rasa sakit. "ouh..sakit tu mcm mana?contraction tu mcm mana?" umm..tsk tskk..saya tatau...huhuhuhu~ terus call Mr Ajib..dan sampai waktu melawat tengahari..saya dan Mr Ajib teruskan proses tukarkan saya ke wad kelas pertama.Sempat saya bersalam² dengan kakak sebelah katil saya tu..

Rezeki saya agaknye dapat kelas pertama.Menu tengahari menarik sikitlah berbanding kelas ketiga.Saya tak kisah sangat sebenarnye.Sebab perasaan masa tu dah bercampur baur.Saya asyik fikirkan kenapa saya dengan bukaan 4cm tak rasa apa² lagi ni.Saya menangis juga.Saya takut saya tak normal mcm ibu² yang lain.Mr Ajib pesan supaya jangan fikir sangat nanti baby dengar.Yelah..saya pun kuatkan hati semula.

Abis time melawat tengahari, Mr Ajib pulang semula ke ofis.Saya jumpa ibu² yang baru.Ada 4 katil semuanya. Saya paling tepi betul² dekat dengan toilet.heheh..senang sikit nak buang air kecil.Tapi, paling sejuk sebab dekat dgn air cond.Katil depan saya, seorang ibu muda.Dia ada masalah uri di bahagian bawah dan memerlukan operation.Tapi tak boleh buat sebab die ada masalah batuk² yang tak henti².Sebab kalau die bius pun dibahagian bawah..masih effect jika dia batuk²..Saya pun tak paham macam mana tapi cuma dapat bayangkan saja.Katil sebelah dia masih kosong.Katil sebelah saya pula..seorang kakak yang agak berumur dari saya.Mmg betullah orang kata risiko mengandungkan anak ketika sudah berumur.Tapi yelah..sudah rezeki kan.Kakak tu pun anak pertama beza dalam 8 tahun dengan baby yg kedua dikandunginya.

Saya di check oleh seorang doc lelaki bangsa cina dan agak kacak wajahnye..hehe..masih lagi dengan bukaan 4cm.Saya disuruh banyakkan berjalan..Mmg terkulat² lah saya nak berjalan² dalam wad tu..Sementara nak tunggu Mr Ajib datang melawat, saya singgah ke bilik baby²..Tapi nengok kat luar jela..ala ala..comelnye semuaaaa...ada yang menguap²..ada yang tidooo je..ada yang mengeliat²...hehehe..comel sungguhh..

Petang, Mr Ajib datang melawat lagi.Lepas maghrib, baru Mr Ajib balik.Kalau di wad ketiga dah tentu kene halau.hehehe..tiba² saya rasa nak buang air kecil.Saya pun ke toilet.Tapi, sesuatu buat saya cuak.Ada kesan darah dan semacam lendir di seluar dalam saya..Umm..cuak..cuak..saya tarik satu tali yg mmg emergency dalam toilet tu..terus sorang misi datang ke toilet tanye.Saya tunjukkan kesan darah dan lendir tu..misi kata "ni tanda nak bersalin ni puan..rasa sakit ke?" saya geleng kepala kata takde lagi..hoh..cuak betull...lepas tu, sesekali misi datang check saya dan buat CTG..misi kata "puan tak rasa ke perut mengeras ni?" saya kata ada juga..misi tanye lagi "tak sakit ke?" saya cuma geleng....

Malam tu, saya teringat saya ada bawak henpon cap cina yang ada TV.Dapatlah tengok Nur Kasih back to back series tu..mmg gila saya waktu tu dengan cerita Nur Kasih walaupun ulangan.Siap ngk dgn kakak sebelah tu.walau pun ada tv kat luar, mcm malas nak berjalan.heheh..

Elok abis je cerita, misi datang check tekanan darah dan buat CTG kat baby..lepas tu misi suruh saya pergi ke satu bilik di luar dekat dgn kaunter.Saya pun pergila.Rupanya doc nak check.Alamak, doc lelaki india? haiyohh..apalaa dugaan ni.Tapi mmg sakitlaa turn doc ni check saya..cisss.. Doc kata, bukaan masih 4 cm. Saya dah boleh dihantar ke labour room.Tapi sama mcm saya di wad kelas ketiga, labour room tanak terima sebab saya belum ada tanda² sakit. Sedikit hampa dan cuak juga, saya duduk semula ke katil.Tak lama saya dengar kecoh² kat luar. Bila saya tanya misi, rupanya ada seorang ibu yang misi nak check dah nampak kepala baby.Peliknya, ibu tu tak rasa pun yang dia sakit nak bersalin..Kalut semua misi² kat kaunter dapatkan katil beroda tu nak tolak terus ke labour room.Ada orang senang je nak bersalin detik hati saya..masing² punya bahagian kan...

Saya masih terasa sakit² selepas doc india tu check..ummm..sesekali mmg berdenyut..Kakak sebelah saya dah tido.Ibu muda depan katil saya pun dah tido..Sebelah dia dah ada ibu yang dah bersalin baru masuk..dengar baby dia menangis..tapi halus je bunyi..comell sangatt...Tapi dia ada masalah, selepas operation, selepas dibuka beg buang air kecil tu, dia ada masalah di bahagian pundi..tiba² je tak rasa nak buang air kecil..Tiba² je dah basah. Semuanya selepas dibuka beg buang air kecil tu..ummm..takut juga saya bila dengar die bercerita...

Saya mmg rasa malam ni semacam sikit.Tatau kenapa.Semua selepas doc lelaki india tu check..Hampir jam 11.30 malam..tiba²....saya rasa mcm nak buang air kecil..Elok je saya bangun dan nak turun dari katil, kaki saya kebas. Perut saya sakit! teramat sangat! dalam beberapa saat saya tak boleh bergerak..saya masih kat tepi katil..kemudian hilang..saya tak fikir apa² lagi..masuk je dalam toilet.lepas buang air kecil elok je saya nak keluar dari toilet..sakit tu datang semula. ye..sangat sakit!! dalam hati saya "inikah contraction yang datang selang beberapa saat atau minit tu?"..atas katil saya tekan button emergency..saya ckp kat misi, saya rasa sakit..elok je misi tu pergi, datang 3 misi yang berlainan..bersama² doc lelaki india tadi..tirai kain ditutup sekeling katil saya...

Saya mulai cuak.."dah nak bersalin ke aku ni?"..sorang misi check tekanan darah saya..kemudian misi lain buat CTG kat baby..misi lagi sorang tolong doc utk check bukaan cm saya..kemudian, saya dengar doc cakap..."OK SEND HER TO THE LABOUR ROOM..NOW NOW"..ok..saya dah nak bersalin..tapi pelik..masa doc check..sakit tu dah ilang pun..elok je doc pergi..sakit tu datang semula..sempat saya pegang tangan sorang misi..misi pesan kat saya..bacala surah apa² ye puan..tarik nafas..dalam pada tu..misi tu sempat pesan kat saya.."nanti puan bawak baju dan pampers baby saja ye..yang lain² tak perlu.." saya angguk je..

Tangan terus capai henpon, dan call Mr Ajib.."pa, ma nak masuk laboor room ni..dah rasa sakit²"..ok..pa datang..rasa mcm sebak masa tu..terus call mak abah..minta maaf semua..ibu² dalam bilik tu semua tgh tidur..sesekali je dengar suara baby menangis..ok..sakit tu datang semula!! umm sakitt...elok je saya jalan sampai ke kaunter..sorang misi jerit.."puann julianaa..kenapa berjalan ni..kene baring atas katill.." haha..saya tersengih²....misi² lain pun terkejut..dorang takut saya terberanak agaknye..

Saya memang sejuk masa tu..terfikir² boleh ke teran nak beranak ni..?sakit lama ke?ish..takut takut..masuk labour room..sana sini dengar suara ibu² mengerang kesakitan..sesekali dengar suara doc "ok push..pushhh.."..lepas tu.."hold...hold..ok pushhhh"..ishh..meremang bulu roma saya...rasa nak nangis..saya dibaringkan ke katil labour room..mmg terasa mcm bahan ujikaji..adehhh..sesekali orang lain check..ishh..sakit saya dah mula kerap datang..dan ia sememangnye sakit..Alhamdulillah, suami saya datang..Mr Ajib saya genggam tangan dia sekuat hati...saya dengar Mr Ajib baca surah²..saya yang sakit ni..sesekali baca juga dalam hati tapi ntahlaa..rasa mcm dah out sangat ayat² tu..dari jam 12 malam saya dimasukkan ke labour room hingga jam 3 pagi, bukaan saya sudah 9 cm..mmg waktu rasa mcm sekejap sangat...saya rasa lega..sebab seorang bidan kata "puan juliana, lagi 1cm boleh push ye..tunggu doc datang...jangan teran dulu ye"...saya angguk..sebab saya akan bersalin sekejap lagi....

Mungkin ini bahagian yang saya terima..dan mungkin ini juga dugaan yang hadapi..lepas jam 3 pagi, bidan tu datang check saya semula sementara menunggu doc datang.."eh 5cm balik ni.." kemudian die keluar panggil seorang misi lain..saya terus pandang Mr Ajib "pa..5cm balik ke??ma dah tak tahan ni..sakit paa" Mr Ajib pujuk saya..baca surah² dan doa..sesekali dia hembus kat dahi saya..sesekali die kucup tangan saya..saya dah tatau nak kata apa situasi waktu..sakit! saya cuba baca surah² dan doa² yang saya ingat..saya gagahkan diri..

Misi dan bidan tu datang semula dan masukkan air.."Puan, ni utk cepatkan bersalin ye..ok puan baring mengiring ye..belah kiri..tangan kiri di kepala dan tangan kanan suami tolong pegangkan di sini..suami tolong bantu isteri ye.."sambil letakkan tangan kanan saya dipinggang..mmg tangan kanan saya itulah yang mengenggam sekuat hati tangan Mr Ajib....dalam hati saya berdoa"Ya Allah permudahkanlah aku bersalin ini..Jika ini bahagian yang aku bakal terima..aku redha"...












Bersambung...........



p/s: saya tengah wat persiapan jadi mak pengantin...esok birthday anak saya :)

6 comments:

Unknown said...

Salam,
Seronok baca pengalaman melahirkan first bb ni...teringat pengalaman saya dulu...cepat sambung ye...nak tahu jgk endingnye..pengalaman saya pula di sini http://my-mindofmine.blogspot.com/2011/01/terima-kasih-mama-iman-sebab-sudi.html

wahida said...

sebak aku baca jue...sebak masa bila ko tulis bukaan ko kembali 5 cm...mcm mana leh jadik mcm tu yer...betul2 kuasa Allah kan..

dia bagi air apa nok? cepat sambung...tak sabar aku nak baca...


hepi beday to aaron...

aznee said...

DIDIK WANIITA TERRDIDIK GENERASI.... hahahahha

btw, HEPI BESDAY AARON.... jgn jht² nt antie gigit.. eheheh..

jue ko bg novel ke ape? panjang gile.. haha

SangRatoo said...

Marya: Salam Marya..seronok kan..pengalaman yg mungkin tak dpt dilupakan :)

SangRatoo said...

Wahida: ala mcm drip masuk air tu..kat tangan..konon utk cepatkan proses bersalin..sakit nokk :p

SangRatoo said...

Aznee: aku dulu cita² nak jadik penulis..sib baik ada blog..hehehehe tercapai cita² ..Didik Wanita..Terdidik Generasi"