Monday, May 31, 2010

"aku mak dia!"

Tak taula kenapa hari ni mood sangat tak mari..merawit2 dari hari Jumaat hingga kini..seriyes..perasaan sudah dirobek..hati berkecamuk..bukan juga kerana hari ni hari Isnin..hari tidak salah..tarikh juga tidak salah..hanya manusia yang tidak berhati perut saja yg salah..sentiasa meletakkan kesalahan pada orang lain untuk menutup kesalahan diri sendiri..seolah2 "dia" lah yg betul saja.."dia" laa yg terbaik..apa2 ikut acuan "dia" sajaaa..semuanya "dia"...ahh...panas hati aku!!!
Dulu..masa nak kawen...nak bincang2 pun banyak sgt campur tangan...orang tu nak begitu..orang ni nak begini..aku menangis...menangis dalam hati..sampaikan aku terfikir.."ni sapa nak kawen..aku ke kau ni?"...tapi bila aku fikir2 balik..takpela..mungkin pendapat orang lain lagi baik dari kita..tapiii..kalau dah over sangat sampaikan hati sendiri sakit..perlu ke aku ikut?! pleaselaa..(tak banyak..sikit pasti ada and sure u all rasa apa aku rasa kan?!)...memang kita tak boleh nak puaskan hati semua orang...tapi sedikit sebanyak..kita terpaksa makan hati hanya kerana nak jaga hati..tu abis bab kawen..aku ingat aku tidak akan berdepan lagi dgn masalah itu...sungguh..aku tak sangka..ouh :( Kini, mimpi ngeri tu dtg lagi....seriyes aku betul2 tak suka..
Aku..di waktu umur begini..sudah ada pengalaman membesarkan tiga orang budak lelaki which is adik2 aku sendiri semasa mak aku berpantang..life aku ketika remaja bukan seperti korang2 yg lain..balik sekolah terus buat kerja2 rumah..jaga adik2..masak dan segala2nya....umur 15thn aku sudah memandikan bayi..bukan aku riak..bukan aku takbur..tapi bagi aku sudah cukup utk aku praktikkan jika aku ada anak sendiri nanti..dgn pengalaman yg ada..dgn bahan bacaan..dgn pemerhatian..insyaAllah..aku ada cara sendiri membesarkan anak...tak mengapalah jika zaman remaja aku berlalu begitu saja..aku tidak rasa rugi sedikit pun..sungguh..aku tak kesal...
Benci pada manusia yg sibuk menjaga tepi kain orang..tapi kain sendiri "koyak", "rabak" dan "rosak"..maafkan aku..aku bukan tak boleh terima pendapat..tapi kalau kene cara..kene gaya..insyaAllah..mana yg sesuai aku ikut..tapi perlu ke paksa aku utk ikut cara dan acuan orang lain?Biarlah aku dgn cara aku..aku mak dia..kenapa aku perlu ikut keputusan orang lain utk besarkan anak?Kenapa perlu pertikaikan cara aku?Memang aku pertama kali menjadi seorang ibu..tapi pleasela..berilah aku sedikit ruang..masa..utk buat semua tu..tak perlulah sampai nak hantar anak pegi sekolah mana pun orang lain sibuk nak aturkan..bayi itu masih ada ibu dan ayahnya..which is aku dan suami..kalau orang lain sibuk nak komen, nak aturkan..please..buat anak anda sendiri..corakkanlah mereka sendiri..tak perlu sibuk pada anak orang lain..tak perlu jaga tepi kain orang lain..kalau nak tegur atau beri pandangan..bagilah secara hormat..aku pasti terima dgn baik..

No comments: