Friday, March 04, 2011

"Disamping Menuntut Kehendak Hati dalam masa yang sama Menuntut Tanggungjawab Sebagai Ibu"

ngaaaaaaaaaa~ (sambil nganga mulut luas²...) apa kes?panjang benar kan tajuk entry kali ini..ye panjang panjang (sambil angguk 2-3 kali)..sebab..ada kene mengena dengan entry saya yg sebelum ni..ala..yg saya kata down sebab perkara bodo tu..(senyum leper).. :P

dari tarikh pengumuman mengatakan Family Day ofis saya telah ditetapkan...saya mmg mengelenyor nak pegi..nak nak lagi..kawan² semua pergi kan..tentulah seronok..dan bertambah seronok..saya ada anak..tahun² sudah..saya bersama Mr Ajib..tahun pertama sebagai pasangan bercinta-cintun..tahun kedua..sebagai tunangan..jadi tahun ni..seronokla..sebagai suami isteri merangkap papa dan mummy..

mula² tu..mmg saya n Mr Ajib plan takmo pegi disebabkan kekangan masa dan hal keluarga saya..jadi kami decide..takyah pegila..ntah macam mana..hal keluarga saya pun setle..jadi bertambah la balik gelenyor saya nak pegi family day..pujuk punya pujuk..bagi punya bagi..Mr Ajib pun kata OK..hikhikh tak ke teman gelenyor..ok.. ^___*

sampaila hari Rabu..3 hari sebelum family day (sabtu)..dugaan pun mendatang...balik kerja tu..hero tecik saya demam panas..saya MULAI susah hati..dalam masa yang sama..saya duk fikir "mcm mana nak pegi family day ni".."ala takpe...jumaat ok kot ni"...saya fikir positif..cuba dan cuba..walau saya tau sekelumit hati saya dapat merasakan..anak saya bukan selalu kene demam..tapi sekali kene..ummm berhari²..makan hari..

Khamis..saya decide tak pegi keje..dengan harapan utk jaga anak saya..siang die ok..bila petang suhu mula naik..sampai 38-39oC..sian baby saya..lepas tu die jenis nak bergantung je dengan "milo" ..lepas sumbat ubat montot..baby saya ok semula..Jumaat...saya pergi kerja..tapi hati tak tenteram..sesekali telefon MekTeh bertanya khabar baby saya..sesekali meragam katanya..nak dukung saja..ummm saya faham..saya tau..mmg itu keadaan dia..

di ofis..saya susah hati..dalam masa yg sama fikir hal family day tu..saya nak pegii sangatt..bukan saja sebab nak pegi ada kawan²..saya nak pegi sebab nak merasa bawak anak saya..nak rasa bercuti-cuti dengan anak dan suami (lain kali kan ada)..tapi saya pujuk diri sendiri..lain kali masih ada waktu..fikirkan tentang anak..saya mula down..saya marah diri sendiri.."dah tau anak demam..tapi hati masih nak ke family day".."bodo betul aku ni..mcm tak boleh pegi lain kali"...keadaannya di sini ialah...walau saya berharap anak saya cepat baik..supaya saya dapat bawak die pegi ke family day..tapi saya tau ianya mustahil..semakin saya pujuk diri..semakin saya marah diri saya sendiri..semakin lebat air mata..

tak tak..saya bukan marah anak saya demam..bukan saya marah anak saya penyebab saya tak dpt ke family day..saya marah diri saya sebab nak melawan perasaan keinginan saya tu..saya menangis..malam sabtu tu..saya menangis sepuas²nya..sampai bengkak mata..dalam masa yang sama..saya pujuk diri saya dengan lihat anak saya yang sedang tidur..masa ni baby saya masih dedar lagi.."sian anak mummy..anak mummy demam pun..hati mummy nak ke sana lagi..sorry sayang..mummy jahatkan"... saya muhasabah diri..saya teringat kata² Doc Wati yang pesan pada biras saya (wardah).."JANGAN FRUST JAGA ANAK".. saya ulang perkataan tu dalam hati saya..berkali² saya ingat perkataan tu..

Mr Ajib pujuk saya..ye saya tau..kalau die tak ckp pon saya tau..saya kene lebihkan anak..antara hal family day dan anak..anak yang utama..masa ni Allah bagi ujian pada saya..sebab Allah Maha Mengetahui..Allah datangkan ujian ini pada saya utk lihat sejauh mana kasih sayang saya pada keluarga..

Allah itu Maha Mengetahui..Allah itu Maha Mengasihi..Sabtu yang tenang..Alhamdulillah..baby saya pulih dari demam..ceria saja..gelak²..siap berlari²..rupa²nya..gigi taring nak tumbuh..saya dah perasan sebelum² ni..tapi tak sangka pula di waktu² begini..saya senyum..walau sekelumit hati masih ada baki sedih..tapi saya redha..sudah cukup gembira lihat baby saya senyum..walau baby saya dah baik..kami decide utk tidak pegi juga..

yang buat saya rasa macam bodo itu ialah..saya bukak beg sandang yang selalu saya bawak ke ofis..baju family day masih ada dalam tu..ada dua helai utk saya dan suami..ada lagi sehelai baju baby saya yang saya order online dengan kawan² saya..kononnya nak pakai masa family day lah..ummm..bila nengok je baju² tu semua..teruss saya menangis selebat²nyer...macam kene tinggal pakwe..sampai baby saya dtg kat saya "ami...ami"..saya terus peluk die dan gelak..tapi air mata tetap maintain lebat..Mr Ajib pun pujuk "sudahla ma..menangis mcm kene tinggal pakwe je..pa kan ada sini"..mata saya tak usah ckp..macam mata ikan puyu..dah bengkak²..hehehe..

lepas semua keadaan dah kembali ok..saya pun dah ok..Mr Ajib buatla bahan kat saya..die memang jenis suka mengusik orang..mmg rasa macam nak menampar je..(durhaka pulak..tak baik tak baik)....ngeee~ tu yang bila saya duduk sorang²..bila saya ingat² balik..mmg membazir je menangis sebab perkara² macam tu..kalau menangis sebab anak tak sihat..kan lagi haru..jadi saya bersyukur anak saya sihat..

 bila masuk ofis..kawan² duk heboh cerita pasal family day..mmg hati saya sayu..sebab tak dpt join..nak nak lagi tgk gambar dorang yg kemaen mengelenyor...tapi perasaan tu..makin hari ke hari..dapat saya lawan..kini saya seperti sediakala...saya tak ke family day..saya ok!  :) ngeee~

p/s: pa..pa dah janji kat ma kan..haa janji tau..jangan janji tinggal janji..ni bukan KRU .. :P

p/s: hari ni harijadi adik perempuan saya..Happy Birthday Noorhaslinda (lendot)..ngeee~

p/s: hujung minggu ini akan dihabiskan masa bersama keluarga di Cheras..yea!

16 comments:

wardah @ fie shah said...

aku pun turut tersedih, aku siap nagis otw gi sana. sebak dada kita. takpe, kita kan ada plan lain? ngegegege..

p/s aku suka KRU. (motip?)

SangRatoo said...

wardah: aku pun ske KRU..terus layan lagu KRU..ni tgh lagu "APA SAJA"

ct shah said...

adui..tak mau sedih2 k sbb tak dpt join family day.mungkin ada hikmah yg tersembunyi (ayon demam panas) disebalik semua kejadian ni.who knows?
u kan ada plan lain,insyaallah plan tu akan menjadi lebih 'happening' dari family day.:-)

NM02 said...

la... ini ke citernya mama jue oit.. mm.. ingatkan masalah berat ape tadi.
takpe la, takde rezeki pi family day opis, lain kali p ngan kekawan ke, korang ber3 je ke..

tak mo emo2 lagi okeh. ulalalala

wahida said...

hahaha...rupanya pasal ni...takpe lah jue, yg penting sekali anak ko sihat...anak kalau sakit, kalau bawak berjalan pun x best jue...x enjoy, better dia rehat je kat umah...

ina said...

adoyaii..elok gak tak pegi..panas tuu..tambah2 demam dak tu karang..hish..nak kena bab mak budak ni

p/s nak nangis pun nangis laa bab2 yg mencabar sikit..baru ada klass..

SangRatoo said...

ct shah: betul tu..mmg ada perkara yg menggembirakan saya disebalik kejadian ini..maybe ini hikmah disebalik dugaan..nanti saya akan cerita..sebab terlalu awal..akan dihapdet...syukur :)

SangRatoo said...

NM02: tu laa mama sherry..bukan berat mana pun..tapi biasala..dah peel mcm ni..ngader²..hahaha~

SangRatoo said...

wahida: betolla Da..kalau aku gagah dan geletik jugak nak pegi..mesti tak syok kan..takpela..TBR tu tak lari ke mana²..anak tak boleh ganti.. :)

SangRatoo said...

ina: kak inaa..mencabar tau..mencabar kredibiliti (betul ke aku eja ni) sebagai seorang ibu..haaa...tapi apa² pun..syukur baby dah sihat :)

Ati Masrif said...

baru sedikit saje dugaan tu
yang penting anak kita dah sihatkan...

insyaAllah tahun depan boleh gi

ieda said...

dik kalau anak2 sakit nak kemana2 punnn x der mood koot .. huhuh akak selalu mcm tu lah .. x perlah kalau xdpt joint kalau terpaksa tinggalkan anak .. :)

SangRatoo said...

Ati: yela kak atie..ini baru sikit dugaan..yang penting kesihatan anak ..

SangRatoo said...

ieda: umm tula..kalau jue pegi jugak..mesti tak seronok sebab fikirkan anak yang tak sehat..takpela..lain kali boleh pegi.. :)

sahromnasrudin said...

assalamualaikum sahabat...

jgnla sedih tak dpt join fmly day..lagipun, mungkin ada hikmah di sebalik semua ini..yg penting, abeskan masa dgn fmly sendiri lg syiok tau :-)

SangRatoo said...

ws ya sahabat..

yela sahrom..ada hikmah disebalik kejadian ini..tq sahrom..family is the most important thing in our life :)