Thursday, November 10, 2011

"10 November 2009"

Assalamualaikum semua dan Salam 14 Zulhijjah :)

Malam tadi, tido saya tak berapa lena.Bukan apa, sejak masuk wad semalam..mmg selang 1 jam ada je misi atau doc pelatih dtg check saya dan baby dalam kandungan. Buat CTG semua tu lah..cek tekanan darah..cek bukaan CM (ni paling tak suka!)..orang lain takla sekerap saya.Tapi saya fikir maybe sebab saya dah overdue..Pagi ni pun sebelum berakfast dah ada doc² pelatih yang datang tanya mcm²..mcm saya nak ckp "sorry saya tanak diganggu" heheh..tapi saya faham itu kerja mereka..

Kalau tak masuk wad pon, tido malam² mmglah tak berapa lena..hehehe.yelah perot dah membesar kan..baby bergerak²..(ummm..saya rinduukan moment ni) kakak melayu sebelah kanan saya masih sakit² lagi.Masa berborak² dia ckp, kalau doc pakar datang melawat pagi ni..dia nak mintak operate..tak tertanggung rasanye.Sempat die bercerita, anak sulung die tak mcm ni..tapi maybe dah beza 7 tahun dengan anak dlm perut ni yang buat lambat agaknye baby nak keluar..Saya masa tu angguk² kepala saja sebab tatau nak kata apa lagi.Semua terlalu baru utk saya..wanita indonesia sebelah saya masih belum keluar labour room.Kalau dah keluar mesti saya akan nampak dia dgn baby di bahagian belakang. (saya dibahagian depan bersama ibu² yg belum bersalin).

Mr Ajib sesekali ada call saya tanye khabar dan akan dtg time melawat tghari nanti. Kemudian, misi datang katil saya."Puan, doc nak check ye"...aduh..mmg tak suka time part ni..saya menunggu bersama ibu² yang masih belum ada tanda² nak bersalin.Sesekali bertegur sapa.Ada juga senyum² hehehe...turn saya je mula saya cuak.naik bulu roma bagai.huh..sib baik doc perempuan semalam dalam hati saya. "Puan, buat mcm biasa je ye..saya check ye..mintak maaf ye..sekejap je ni"..aduhhh..dalam beberapa saat terus doc ckp "eh..dah bukak 3 cm arini..semalam 2cm kan..ada rasa apa² puan?"...ummm..saya cuma kata "takde doktor.." doktor perempuan tu buat muka pelik dan ckp "umm..takpe..kite tunggu sampai 4 cm then boleh masuk labour room.misi, nanti check puan ni selang 1/2 jam ye.."saya turun katil dan terus keluar..

Elok je saya keluar dari pintu, saya nampak wanita indonesia sebelah katil saya semalam.Dia duduk atas wheelchair ditolak oleh seorang misi.Dan ada sorang misi lain yg tolak satu troli kecik yg saya rasa itu baby yg dah selamat dilahirkan..ummm sebak rasanya..terharu saya..sempat wanita indonesia tu pegang tangan saya "kak..anak saya perempuan"..saya sempat pegang cuit pp baby tu..semua baby yang lahir adalah suci dan tak berdosa..sesekali terfikir kenapa ada org yang sanggup buang anak ye?..ummm...

Wanita indonesia tu terus ditolak ke bahagian belakang bersama babynye..Belakang tu adalah satu kawasan ditempatkan utk semua ibu² yang dah bersalin dengan baby masing². So, wad kelas ketiga mmg agak ceria dengan tangisan² baby..bagi saya..tak rasa menganggu pun sebab memang tangisan itu pun yang saya tunggu² (bila baby mummy nak keluar ni..)  :)

Saya terus sms Mr Ajib beritahu bukaan sudah 3cm..tapi masih belum ada tanda² nak bersalin..kawan² pun ada sms tanye..tak sakit ke? Umm..saya mmg tak rasa apa² pun..maybe ini bahagian saya..Dugaan saya belum tiba lagi..Tengahari Mr Ajib datang bawakkan makanan.Saya pun melantak mcm tak dpt makan.Bukan apa, lepas bersalin nanti kene berpantang.Takleh makan mcm²..hehehe..Mr Ajib masih bekerja.Disebabkan ofis nak ke HKL dekat saja.Lagipun saya belum ada tanda² sakit nak bersalin.Petang waktu melawat, mak dan abah datang.Rasa nak menangis.hehehe..Lepas tu kaum kerabat belah Mr Ajib pun dtg melawat saya.Tapi tak lama, sebab datang lewat kan.Waktu melawat pun nak abis.Saya kembali sepi.Katil sebelah kiri saya dah kosong.Tapi kakak melayu tu masih ada.Dia ckp, doc pakar tak bagi die buat operation sebab dia takde masalah² yg memerlukan operation tu.Doc suruh die tunggu lagi atau induce kali ketiga.Tapi kakak tu ckp die dah tak sanggup nak tahan sakit ni.Biarlah operate.Suami die pun dah izinkan.Doc akan bagi keputusan esok pagi.

Dari kakak tu juga saya dpt tahu wanita india yg katil depan dia tu uri di bahagian bawah.Berkemungkinan besar akan operate pagi esok.Dalam hati saya, kalau saya pon menghadapi apa saja situasi yang perlu utk operate, saya redha.Biarlah, asal semuanya selamat. (tskk tskk....tiba² rasa takut dan sebak menyelubungi diri)..

Lepas makan malam, saya cuba berjalan² sekeliling wad.Saja melawat wanita indonesia di bahagian belakang..Tapi dia tido.Baby pun lena.Tak sampai hati pulak nak kejutkan.Jadi saya lihat saja.Sesekali ada ibu² lain yg tegur saya.Saya patah balik ke katil.Dan mula layan perasaan sorang².."bila nak bersalin ni..sayang mummy nak keluar bila ni..mummy tak sabar nak ngk muka baby".. kadang² teringat cerita kawan² pasal sakitnye beranak ni..ummmm lemah lutut bila ingatkan cerita² tu semua..

Baru je nak lelap mata, kene kejut misi.Macam biasa, kene check tekanan darah dan CTG. Lepas tu baru saya boleh tido.Tapi tido² ayam le..hehehe..






Eh eh..bersambung lagi...

p/s: hari ni ada perkara memalukan yg saya buat..adoilaa..malu kite..tskk tskk..

4 comments:

suwara entertainment said...

pengalaman yg amat berharga bila ada insan yg bernyawa dlm rahim kita..alhamdulillah..

Kak Jue, sabar ye..sue paham perasaan kak jue..hehehehe..pasni mesti xtau mane nk sorok muka kan..aduhai..

kurus said...

syok bila baca kisah ratoo nie :)

SangRatoo said...

Sue: huhuh..rasa nak ghaibkan diri je..heheheheh

SangRatoo said...

ieda: hehehe..tq kak ieda sebab sudi baca.. :)